onsdag, augusti 30, 2006

Gröna små gubbar

När sonen var si så där 3 år blev han tokig i Teenage mutant ninja turtles. Det var som om samtliga pojkar på dagis varit på nått väckelsemöte och upptäckt att gud heter Rafael, Donatello, Michelangelo och Leonardo. Dom var i det närmaste HELT besatta hela bunten. Själv var jag inte speciellt förtjust i de muterade våldsbenägna pizzaätande sköldpaddorna, men jag insåg rätt snart att detta var GREJEN och att min son antagligen skulle sluta som svårt mobbat barn med trauma på PBU om jag inte inhandlade dessa gubbar på BR. Sonen blev naturligtvis överlycklig och när han inte lekte med gubbarna så körde han ner ett par svärd innanför tröjan bak på ryggen via halsringningen (simulerat skal!) och tjoade och skrek – Jag är Donatello! Maken och jag har hört ändlösa diskussioner om huruvida den turtlen är bättre än den eller tvärt om. (Fetvadd någon?!) Även om det är mer sällan nu för tiden och inte lika ”hysteriskt” så händer det att sonen fortfarande leker Turtles eller kollar på en film med de gröna tingestarna.
Jag minns särskilt en händelse för 1½ -2 år sedan. Sonen kom farande med en av gubbarna i högsta hugg och maken råkade säga – Och hur är det med sköldpaddan idag då!? Sonen tvärnitade och tittade med stort förakt på mig och maken. -Det är ingen sköldpadda. Det är en TÖÖÖRTEL! Maken och jag bytte en snabb blick och sedan förklarade vi (mycket försiktigt och pedagogiskt) att jo de här gubbarna var faktiskt inget annat än muterade sköldpaddor. Sonen såg ut som han svalt ett kilo citroner och kunde väll inte riktigt tro på det vi sa. Sällan har en 5 åring sett så besviken ut!
Vi avslutade vår hjälteslakt med att berätta att om man översatte Teenage mutant ninja turtles till svenska så blir det Tonårsmutantninjasköldpaddorna.
Försök att säga det snabbt tre gånger efter varandra! Det är inte helt lätt! Vi var på kräftskiva i helgen och då berättade jag den här lilla historien vid kaffet (dvs efter att folk druckit en massa öl och snaps!) och så uppmanade jag de andra att säga Tonårsmutantninjasköldpaddorna tre gånger efter varandra och se det blev riktigt roligt! Det var nog första gången som jag uppskattat de där gröna pizzaätarna!

Inga kommentarer: