måndag, mars 12, 2012

Är jag mitt eget fel?

Ibland undrar jag om det finns ett slut på magontet. Jag har haft ont i magen, visserligen i olika grad, men ändå, konstant sedan nyår. Problemet är inte nytt precis jag har haft de här problemen till och från (mest till sedan ett par år tillbaka) i över 20 år och testat ALLT. (Ja ok inte knark då, men det är inget val för mig). Just nu går jag på Movicol, Probimage och Magnesiumtabletter. Det går så där....
Ibland så funderar jag över hur det kunde bli så här med magen. Enligt läkarna som gjort två grundliga genomgångar av min mage vid två olika tillfällen är det inget "fel" på magen. Jag har bara en ovanligt långsam tarm. Men varför blev den sån då? Ja det är det ingen som kan svara på. Visst är det märkligt ändå. Att kroppen plötsligt hamnar i ett läge och vägrar släppa taget så att säga.  Det är nått jag verkligen kan sakna inom den västerländska sjukvården. Att man sällan går till botten med problemet utan släpper patienten när symptomen är borta. Sliter man inte upp rötterna på maskrosen kommer den tillbaka. I tell you. IT DOES.
När det är som jävligast kan jag ibland inte låta bli och bli lite mörk och fråga mig: Är jag mitt eget fel? Borde jag göra nått annorlunda? Ska jag äta allt? Ska jag sluta äta? (Har testat båda men inget funkar i längden av ena eller andra orsaken dessvärre inget där emmellan heller).
Någonstans måste jag tro på att jag en dag ska stöta på den där lösningen som kommer att hålla i längden, men till dess är jag på en ständig jakt efter lösningen på ett till synes olösligt problem. Men jag LOVAR att dela med mig den dagen jag finner lösningen så till alla andra stackare med krånglande magar. DU är inte ensam och just precis nu önskar jag att just DU inte ska ha ont mer. Kram på dig.

6 kommentarer:

Spader Madame sa...

Kram på dig också! Det är jäkligt B med sjukvården ibland.

Katarina sa...

Och du är inte heller ensam.

Jag har väl inte lika ont som du men jag får sociala problem av att min mage är så opålitlig.

Som nu har jag världens ångest över att jag först ska åka bil i över en timme och sedan båt i över en timme. Jag oroar mig för att desperat behöva en toalett under den tiden.

Jag fortsätter att hålla tummarna för att du får ordning på din mage. Kram!

J sa...

Hoppas att du får bukt med magen, det är så jävligt med magproblem och att ha ont. Stor kram!

Fru Choklad sa...

Tack alla! Ja magen är ett litet helvete emmellanåt. Och just denna kväll när inlägget skrev var jag bara så less, men jag har förstått att jag är lååångt ifrån ensam och det är ju bara sorgligt att vi är så många som lider av för snabb eller som i mitt fall låååååångsam mage.
Stor kram till er alla. med eller utan magproblem :)

Miss Upsey Daisy sa...

Det låter väldigt jobbigt. Det här med att ha ont länge och återkommande är skit. Inte veta varför men ändå veta att det kommer komma igen och igen.

Det verkar dessutom som du försökt alla vägar. Hoppas du ser någon ny väg. kram

Fru Choklad sa...

Miss UD: Ja det börjar bli svårt att hitta nya vägar men jag kämpar på det lovar jag :) Kram