onsdag, maj 16, 2012

Utvärdering av Baby foot

Ja nu sitter jag här med mina fin fina fötter. Fick jag babylena fötter? Njjaaaaa inte riktigt, men alla som gosat med en babyfot på riktigt vet ju att det är omöjligt att få SÅ mjuka fötter ever again, så jag är absolut inte missnöjd med resultatet. Det hojtades om bildbevis, men att lägga upp bilder på mina fötter hur fina de än är. Nej det kommer inte att hända, så ni får tro mig på mitt ord. Dessutom har jag ju ingen före bild heller och då blir det ju ändå ganska intetsägande.
Nå hur blev det då? Nu när fjällningen är klar så sitter jag ju med helt klart finare fötter än vad jag hade innan behandlingen. Huden känns mjuk och len och några förhårdnader syns eller känns inte av alls. För den late? Absolut. Man tvättar av fötterna och sätter ner dem i plastsockorna och sätter sig med en film på två timmar. Sedan tvättar man fötterna igen och sedan är det bara att vänta. De första dagarna händer just ingenting och just som man tror att det nog inte funkade så börjar fötterna flaga. Först lite sparsamt, men efter ett par dagar så tar det fart och man byter skin över precis HELA foten. Runt tårna uppe på foten och trampdynor. Speciellt efter duschen så bara rasar det av och det är ju ett par dagar som man inte vill gå utan strumpor eftersom fötterna ser ganska fnasiga ut och man släpper hud vart man än rör sig. Detta stadie varar dock bara ett par dagar och sedan trappar det av tills man har två lena fossingar som gör sig utan att skämmas i sommarsandaletterna.
För den som gillar snabba puckar? Absolut INTE. Hela procesduren tar gott och väl två veckor, så det är inget man tar sig för en eller ett par dagar före balen på slottet så att säga och för mig som vill se resultat snabbt så var det en lååååång väntan, men jag tycker ändå att det var värt det nu när allt är klart.
Billigt? Nej det kan man ju inte påstå. 350 kr har jag för mig att jag betalade. Å andra sidan så kostar ju en pedikyr ca 400-500 kr på salong, så det beror ju på hur man jämför. Hur länge det håller kan jag i nuläget inte säga, men jag kommer att försöka hålla efter hälarna med fil så att jag slipper sprickor i sommar. (Och kräm så klart)
Hälsosamt. Mja. Tyvärr innehåller procukten en del skit som inte är så nyttigt för våra kroppar. Den har  PEG/PPG i sig som används som både mjukgörande och rengörande tensid och förekommer i var och varannan produkt på marknaden. Ett av problemen med dessa ämnen är att de ibland framställs ur cancerframkallande ämnen i tunga kemiska processer. De ämnen som tas fram genom denna process oxideras väldigt lätt när de kommer i kontakt med luft och då kan det bildas formaldehyd och innehålla föreningar som både är allergiframkallande, cancerframkallande och reproduktionshämmande. Varför i himmelens namn har jag då använt den? Tja ni skulle bara veta vad vi smörjer och tvättar oss med dagligen. Då skulle ni nog smälla av. Personligen har jag gjort valet att byta ut alla produkter som jag smörjer och tvättar mig med varje dag till strikt ekologiskt och framför allt giftfritt, men om jag inte vill bosätta mig på en fjälltopp jäkligt långt bort eller i Borneos djupaste djungler så får jag leva med att bli utsatt för både det ena och det andra i stort sett dagligen. Sedan kommer jag även fortsättningsvis att använda "vanliga" produkter lite då och då som tex Baby foot. Mer om detta i ett kommande inlägg.
Produkten innehåller ju också massor av bra saker. Eteriska oljor som dels ska hjälpa till med fjällningen och dels hålla fötterna någorlunda fuktade under själva processens gång. (Man ska undvika att smörja in fötterna under behandlingperioden). Sedan innehåller den också fruksyror som jag gissar är huvudingrediensen för att få till fjällningen.
På det hela taget tycker jag att det var en riktigt bra kur för mina fötter och jag kommer säkert att använda den igen, men som sagt inte ofta utan mer som just en kur inför sommarsäsongen.

4 kommentarer:

Mia E sa...

Hej Fru Choklad,
vad kul att ha hittat till din blogg!
(Jag prenumererar på alla fot- och skoord förknippade med mitt jobb som webansvarig på www.jobi.se.)
Jag gillar din inställning till gifter och ekologiska produkter. Jag gör också så mycket jag kan och vardagen "tillåter".
Eftersom jag p g a PMD är "beroende" av progesteronkräm via huden, vet jag hur snabbt och effektivt kroppen, på gott och ont, tar emot det vi kletar på oss.
Beträffande Baby Foot kan jag inget annat än instämma, bekväm- och billig-vägen till fina fötter.
Jag gjorde min Baby Foot för två månader sedan och håller fossingarna fortsatt mjuka med bra fotkräm.
Ha det skönt i våren och sommaren!
Bästa hälsningar
Mia

Spader Madame sa...

Provar väl då! :-)

Fru Choklad sa...

Mia: Kul att du tittade in hos mig. Ja det här med alla konstigheter som finns i det vi köper kan man skriva precis hur mycket som helst (tyvärr). Det som gör mig så arg är att man inte för en större debatt i media om saken så att folk i alla fall kan få göra ett val. Som det är nu så vet folk inte ens om riskerna.
Två månader! Ja det är ju väldigt bra, med tanke på att du bara underhåller med kräm.
Ha det härligt du med.

Spader: Ja det tycker jag du ska göra.

Fru Choklad sa...

Mia: Kul att du tittade in hos mig. Ja det här med alla konstigheter som finns i det vi köper kan man skriva precis hur mycket som helst (tyvärr). Det som gör mig så arg är att man inte för en större debatt i media om saken så att folk i alla fall kan få göra ett val. Som det är nu så vet folk inte ens om riskerna.
Två månader! Ja det är ju väldigt bra, med tanke på att du bara underhåller med kräm.
Ha det härligt du med.

Spader: Ja det tycker jag du ska göra.