måndag, maj 21, 2012

Weekend på Såstaholms slott

Vad är en bal på slottet frågar sig Askungen varje julafton. Ja hur en BAL på slottet är kan jag just inte säga, men en weekend på Såstaholms slott kan jag VARMT rekommendera. För en weekend erbjuds olika paket och vissa helger har man olika teman att erbjuda. Vi hade valt denna helg eftersom det var skaldjursweekend och eftersom jag och min syster gått ihop för att ge våra föräldrar en fin födelsedagspresent tyckte vi det passade bra eftersom vi alla är vansinnigt förtjusta i skaldjur.
Vi anlände vid 14.00 och började med att instalera oss i våra rum. Jag och de mina fick ett fint rum döpt efter operasångerskan Albertine Hedquist som levde mellan 1848-1939 och gästade slottet under åren 1920-1939. Alla rum är uppkallade efter olika stjärnor som gästat slottet. Som framgår av hemsidan går inredningen i art decostil och rummen, restaurang osv är varma och välkomnande.
När vi lämnat våra väskor på rummen, som låg i sidobyggnader som kantar slottet, gick vi upp till slottet för att dricka (och äta) afternoon tea. Det fanns flera olika sorters te och för den som inte ville ha te fanns det kaffe och juice. Till detta serverades det rykande varma scoones med marmelad, lemon curd och grädde. Det fanns urgoda tunnbrödrullar fyllda med ljuvlig ost och serranoskinka och grönsaker. Små äppelkakor, Chokladbollar med mintsmak och exotisk frukt. Allt i lagom munnsbitar och fantastiskt gott. Vi njöt av allt det goda i den vackra baren med sin stilfulla artdeco inredning.
Efter det var lilla damen lite trött så jag och maken gick med henne till vårt rum för att vila lite medan resten av gänget tog en guidad tur i slottet. Guiden berättade om slottet och bland annat visade man på ett rum där man samlat avlagda kläder och peruker från bla Dramaten. Detta rum blev ganska snabbt barnens favoritställe :) och när vi vuxna satt i en hel evighet för att äta middag kunde barnen efter betydligt snabbare avslutad måltid gå ner till maskeradrummet och vi vuxna kunde fortsätta äta och babbla :D
När vi anlände frågade man i receptionen när vi ville äta vår middag. (Mycket gästvänligt tycker jag!)
Vi valde kl 19,00 och mötes först upp i baren för ett glas champagne. Barnen fick Cola i fina glas och jag uppskattar att barnen räknades som betydande gäster även de. När vi var redo för mat visades vi in i matsalen till vårt bord och vår kypare för kvällen presenterade sig. Han var helt suverän och gjorde att vår kväll sannerligen fick guldkant. Lilla damen och sonen ville inte äta skaldjursplatå och han trollade fram plättar till Lilla damen och oxfilé med potatispuré med god sås till sonen. Plättar kan ju låta lite trist, men det som kom in till lilla damen var lååångt ifrån trist. Det var en glastallrik med en vit porslinsskål i mitten fylld med vispad grädde dekorerad med röda vinbärsklasar och jordgubbar. Plättarna var vackert ihopvikta med sylt och låg i en ring runt skålen dekorerade med klyftor av färska jordgubbar. Hela alltet var snyggt pudrat med florsocker. Lilla damen var helt hänförd kan jag tala om. Vi övriga fick in två stora platåer dignande av ostron, krabba, hummer, havskräftor, rökta räkor och vanliga räkor och som om inte det var nog en skål med rykande varma musslor i ljuvlig sås. Tillbehören var generöst tilltagna och bestod av tjocka skivor av två sorters hårdost, skålar med majonäs, rökt majonäs och mojo rojo, citronvniägrette och citronbitar. Vi valde ett av de rekommenderade vinerna och det passade perfekt till maten och var otroligt gott. Vi åt och åt och åt och när våra magar inte fick ner en endaste klo till så fanns det fortfarande både krabba och hummer kvar på platåerna! Då var det dags för efterrätt. Barnen som för länge sedan gått ner till maskeradrummet hämtades upp och vi fick in vår dessert. Fråga mig inte hur det gick till, men vi lyckades på något magiskt sätt få ner merparten av den. Det var glas fyllda med olika sorters mousse. I botten låg ett lager tung och len vit choklad mousse följt av ett tjockare lager rabarbermousse som var lätt och luftig och lagom söt. Detta toppades av jordgubbscoulis och strössel av frystorkade jordubbar och nått annat frasigt som jag inte minns vad det var. :(  Sedan RULLADE vi ner till våra rum för en natts god sömn. Sonen sov i en extrasäng och jag, maken och lilla damen delade på den härliga dubbelsängen. Jag brukar ha svårt för sängar som inte är min, men den här var sååå skön. Ska jag säga nått som inte var så bra så var det i så fall temperaturen i vårt rum. Det var alldeles för varmt, men det är också det enda jag kan säga som var inte var perfekt. Oh jag höll på att glömma badrummet. Det var stort! Och hade ett badkar med tassar, spegel kantad med lampor som i en loge och badlakan på värmeslingor. Jag tog ett litet bad bara för att jag var tvungen att få ligga i det lyxiga badkaret :) (Visst hade du gjort samma sak Spader, visst ?)
Efter en god natts sömn var det så dags för frukost. Och mina vänner bara den är värd ett besök. Den är prisbelönt och jag förstår varför. Det fanns ALLT och då menar jag ALLT. Från det självklara till våffeljärn så att du kunde göra din egen våffla till små skålar med olika nötter, frön och torkad fruk att strö över filen eller yoghurten. Smoothie, massor med jucier (japp även tomat), äggröra, korv bacon, varmt järn att göra varm smörgås i, frukt, små croissanter osv osv. Återigen var vi proppmätta och mycket belåtna.
Att vi hade en fantastisk kypare vid middagen har jag redan nämnt, men jag vill gärna påtala att hela personalen var otroligt vänlig och serviceminded. Såstaholm skriver på sin hemsida att: Hos oss är du huvudperson och det lever de verkligen upp till.
Jag kommer tveklöst att återvända dit igen för det här gör jag mer än gärna om.

3 kommentarer:

Spader Madame sa...

Jaaaa, det hade jag! Vi valde Såstaholm för företagets 70-årsfirande och jag kan inte annat än hålla med dig. Mitt rum låg i huvudbyggnaden och det var mycket lyxigt! Vi funderade på samma helg som ni, Esset och jag men jag är inte lika mycket fan av skaldjur som han är. Maskeradrummet var räddningen för de yngre av de anställda och det finns en smygtagen (?) bild på mig med det rosa håret! http://spadermadame.blogspot.se/2012/03/en-eller-annan-bild-fran-helgen.html

Miss Upsey Daisy sa...

Låter helt enkelt underbart.

Fru Choklad sa...

Sapder: :) Det hade ju varit för komiskt om vi stött ihop där :)

Miss UD: Det var det :)