måndag, oktober 03, 2011

Mias tårta

I helgen fyllde en kollega år och hon hade bett mig att göra en tårta och lite cupckaes. Det blev två sorters cupcake. Den ena sorten var en slags rocky road cupcake med chokladfrosting. Den andra var en vaniljcupcake med äppelfyllning och vaniljsmakande marängsmörkräm. Äpplet till fyllningen hade jag skalat och tärna smått och sedan kokat tillsammans med socker, en bit kanelstång, ett par kardemummakapslar och en stjärnanis. I tårtan finns en fyllning med jordgubbar och vitchoklad. Då hon ville att färgerna skulle vara rosa, lila och blått lät jag marängsmörkrämen bli lila och näckrosorna i "dammen" rosa. Min tanke med tårtan var att den skulle vara lite som en såndär liten damm som kan finnas i fina trädgårdar. Jag vet inte hur väl jag fick fram vattenkänslan, men blå är den i alla fall. 





4 kommentarer:

Anonym sa...

Tårtan är sååå fin!
Kram C

Fru Choklad sa...

Tack vännen.

J sa...

Ljuvligt!!

Fru Choklad sa...

Hanton: Tack! :)