torsdag, augusti 23, 2007

Kökshäxan

Soppa med sötpotatis och morötter
1 gul lök, finhackad
2-3 vitlöksklyftor, i tunna skivor
1 stor sötpotatis, i bitar
3-4 ganska stora morötter, i bitar (ekologiska)
Lantbuljong utan socker och jäst (ekologisk)
vatten
Skalade pumpakärnor (ekologiska)
Himalayasalt och peppar

Fräs lök och vitlök i lite olivolja så att den blir mjuk. Tillsätt bitarna av sötpotatis och morötter. Häll på vatten så att det täcker väl. Låt koka tills bitarna är riktigt mjuka. Kör soppan slät med stavmixer. Smaka av med buljongpulver och ev Himalayasalt och peppar. Servera med lite pumpakärnor strödda över soppan! Njut!
Till Halloween blir det snyggt att strö över lite svarta sesamfrön också! ;)

Genom att använda Lantbuljong utan jäst och socker får du en nyttigare (och godare) buljong än om du använder den vanliga tärningsbuljongen. Lantbuljong finns på hälsokosten!


Idag (liksom igår) har jag cyklat mina 1.5 mil och gått en rask promenad på 1.5 timma! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

åååå, gud så gott! Och tack för tipset om buljong... visste inte det!

Fru Choklad sa...

Maria: Det är nog inte många som vet hur mycket skräp det är i vanliga buljongtärningar. Själv höll jag på att få spader när jag upptäckte det! Visst jag använder det fortfarande ibland men till vardags är det skönt att veta att man har ett hälsosamt alternativ