lördag, februari 05, 2011

Nyårsaftonens mat i bilder

Först fick gästerna en drink som jag sett Nigella göra "Äppeltini" och till det serverades tunnbrödrullar med pepparrotsost och rökt lax. Madam Butterflys hummerfjäril blev entrén på en kväll inspirerad av några klassiska favoriter från operan och balettens värld. Huvudrätten var svensk oxfilé med varm het grönsakssalsa och smördegsknyte med fetaost och rödbetor. (Carmen)Marängsvanar med vit chokladkräm på en spegel av hallonsås. (Ja jag behöver öva på att göra snygga svanar, men det var ju första försöket. Svanarna monterades i sovrummet för att gästerna inte skulle se vad det skulle bli innan de var klara.) (Svansjön)
Vid tolvslaget åt vi ostbricka och drack champagne.

Jag var VÄLDIGT mätt när jag gick och la mig :)

9 kommentarer:

Shamrock sa...

De här bilderna har jag väntat L Ä N G E på att få se. Svanarna var jättefina

Spader Madame sa...

Gott! Blev sugen!

Katarina sa...

Wow! Jag har alltid velat prova Appletinis. Vad använde du för ingridienser? Hon har någon slags äppellikör som jag aldrig lyckats lista ut vad det är.

Wow!

Wow! Marängsvanar? Helt fantastiskt.

Wow!

Märks det att jag är imponerad? ;-)

Emma P sa...

Du gör så galet snyggt mat, det är helt sanslöst...

Miss Upsey Daisy sa...

Din mat alltså. Kokbok nästa?

Kul att ha dig tillbaka igen förresten. :)

Fru Choklad sa...

Shamrock. Ja jag är HELT bedrövlig ju :)

Spader: Dags för lite middag kanske ;)

Katarina: Nä men nu rodnar jag av allt smicker. Gulle dig.

Emma P: Men du är ju för go. Tack så mycket.

Miss UD: Är nu jätteröd av allas snälla kommentarer :D
Tack! Ja jag har varit lite osynlig ett tag.

Fru Choklad sa...

Katarina: Ja just det. Du ville ju veta hur man gör Appeltinis!
Så här gjorde jag:
Två delar vodka
En del apple sour
Detta skakdes med is och sedan hade jag i en skvätt äppelvin med kanelsmak som blev pricken över i.
Äppelvinet finns att köpa i tetra på systemet och är lika gott varmt som kallt.

J sa...

OH jag säger bara OH

Fru Choklad sa...

Hanton: :) Det är kul med mat ;)