torsdag, januari 26, 2006

Råvarumiss

När jag pluggade på Universitetet så var ekonomin inte på topp om man säger så. Jag hade helt enkelt inte råd att använda varken den hudvård eller de sminkprodukter som jag egentligen skulle velat ha. Då kom jag på den briljanta idén att göra min egen ansiktskräm och gick en kurs för att se om jag skulle gå i land med att koka ihop nått som var värt att använda. Fördelarna var ju att man hade FULL inblick i vad krämen innehöll (vilket jag inte kan säga att jag har när jag handlar färdiga produkter) och fick lära mig en del konstiga ord som brukar stå i innehållsdeklarationer och vad det faktiskt ÄR. Kanske var det det bästa på hela kursen!

En så kallad råvara som jag ABSOLUT försöker undvika är Vaselin. Det är nämligen en biprodukt vid bensintillverkning och har kraftigt uttorkande egenskaper! Och det går folk och smetar på sina läppar!!! Ähhh så äckligt! Samma sak ullfett! Ajja bajja inte bra för huden. Letar du efter det på innehållsförteckningen heter det Lanolin (och varianter på detta). Nu kanske det inte är någon katastrof om du använder en produkt som innehåller detta lite då och då, (Jag gör det förmodligen själv oftare än vad jag tror!) men det skadar ju inte att vara upplyst och ha ett val!

Min senaste råvarumiss gjorde jag tidigt i vintras. Jag hade läst i diverse modemagasin om Rosebud salve, (Jag BORDE ha anat oråd när produkten heter nått med salva, men nej nej här tutar vi på bara!) och tänkte att jag skulle testa den. Så en dag när jag egentligen var ute för att handla helt andra saker så stod det en liten korg med de söta små burkarna vid kassan och jag gick i kassafällan som den lättlurade konsument jag vid tillfället var och köpte en när jag ändå stod med den i handen! (Suck!)
Inte förrän jag kom hem tittade jag på innehållsförteckningen och det första ord som möter mig är (surprise surprise) petrolatium base = VASELIN! Nu ligger den som någon sorts nödlösning längst ner i väskan och jag tittar lite surt på den ibland och undrar varför jag helt enkelt inte bara slänger den! Ja ja vissa saker måste mogna fram och ibland kan det vara nått så futtigt som att slänga en burk med biprodukter från bensintillverkning!

Inga kommentarer: