söndag, januari 01, 2006

Kulinariskt nyår!

Nyårsafton tillbringade vi hos goda vänner i Vimmerby och jag kan tala om att jag sällan ätit en så fantastisk nyårsmiddag. M är visserligen utbildad kock även om han nu för tiden arbetar som ekonom, men kökstakterna sitter uppenbarligen i. Det var en nyårsmiddag som höll på i många timmar med mycket prat och skratt. Maten bestod av följande kulinariska parad:

Gratinerat ostron. Dryck: Champagne
I ett ostronskal låg ett ostron inbäddat i en ljuvligt len sås tillsammans med ett par bitar skållad och urkärnad tomat. Lenheten i såsen harmonierade perfekt med havssmaken från ostronet. Champagnen till blev kronan på verket.

Terrin på majskyckling serverad med päron- och nötkompott. Dryck: Sherry
Den milda och mycket välsmakande terrinen tog väl upp päron-och nötsmaken som sedna lyftes ytterligare av den torra sherryn. Så välkomponerat och läckert!

Tryffeldoftande blomkålscremé med parmachips. Dryck: Errazoriz 2004 tror jag det var.
Här fanns anledning att bli smått tårögd över den underbara soppan som tillsammans med sältan i parmachipset blev till en underbar smaksensation där rödvinet gav det hela en lätt robust karaktär. M satt till höger om mig och jag hoppas att han inte tröttnade på att höra på mina mmmm och ahhh för vad som än sattes fram på bordet så var det så otroligt gott att alla ord kändes alltför små för att beskriva hur gott jag tyckte det var.

Pocherad kungsflundra serverad med havskräfta, morot och basilikaskum. Dryck: Champagne
Vad ska jag säga? SÅ UNDERBART GOTT! Basilikaskummet var så himmelskt att jag för ett ögonblick måste varit i paradiset! Återigen måste jag påpeka hur väl M lyckats sammanlänka smakerna i mat och dryck. Fisken och havskräftan dränktes inte i smaken av såsen utan den var perfekt avvägd i styrka på smaken för att lyfta fram smakerna på råvarorna. Allt ackompanjerat av champagne!

Sedan fick vi svalka smaklökarna med en Äppelsorbet smaksatt med grönpeppar och vodka. Tufft, läckert och roligt. Gomen blev verkligen "nollställd" inför nästa rätt.

Madeira glaserade grillspett på oxfilé och scharlottenlök serveras med puréer av jordärtskocka och broccoli. Dryck: Chamine 2003
Purén av broccoli vad jättegod, men jordärtskockspurén var helt enkelt briljant! Spetten hade dessutom grillats över kol utomhus vilket alltid ger köttet den rätta smaken av grillat! Att det sedan var just Chamine som serverades till gjorde inte saken sämre. (en klar favorit bland rödvin) Att doppa köttbitar i den härliga skyn med tydlig maderakaraktär toppat med en klick av jordärtskockspurén var ren njutning.

Ost. Dryck: Amarone della Valpolicella Classico
En liten bit ost förgyller vilken middag som helst och alla som har någon som helst matkultur vet att en bit ost tillsammans med lite gott rödvin ALDRIG kan bli fel. Den behagliga mättnad som vid detta lag uppstått går inte att beskriva i ord.

Honung och citronparfait. Dryck: Ett desertvin som jag inte minns vad det var! (Sorry)
Åter fick jag anledning att förundras över hur M lyckas få råvarorna att skina igenom och alla bidra till att parfaiten blev fulländad. Jag kände den lena gräddsmaken mot äggulornas gyllene silkesarom mot den pigga fräscha citronsmaken allt i en underton av mild honung.

Sveriges finare krogar har sannerligen gått miste om en ytterst skicklig kock! Tack för den ljuvligt underbara nyårsmiddagen M. Den kommer jag aldrig att glömma!

Tilläggas ska att aldrig smakar god mat så bra som när den äts tillsammans med trevliga och goa människor !

Inga kommentarer: