fredag, januari 13, 2006

Vårvansinne

Jag har drabbats av det stora vårvansinnet. Det kom mycket tidigare i år än vad det brukar. Normalt inträffar det inte förrän i mars april någon gång. Förmodligen beror detta tidiga anfall på att jag förra våren var helt absorberad av bröllopet och helt enkelt inte hade tid, lust eller ork med något annat just då, men nu har det alltså kommit med råge! Begäret att få sätta igång blev i helgen i det närmaste outhärdligt och denna vecka skred vi alltså till verket.

Vi talar VÅRSTÄDNINGEN! Ni vet den där när man går igenom varje liten vinkel och vrå med dammsugare och såpa. Varje låda och dess innehåll granskas med kritisk blick och mängder av saker sorteras ut och slängs. Maken så lite blek ut när han började få klart för sig vad det är jag är ute efter. Jag förklarade att det förmodligen räcker mer än väl att ta ett rum per kväll. Förmodligen kommer vissa rum att ta mer tid i anspråk. Vid närmare eftertanke tror jag att vi ska räkna med MINST två kvällar per rum. (Det är ungefär här som min man börjar blekna betydligt.) Så måndag kväll ägnade vi åt badrum och toalett och lyckades faktiskt klara det på en kväll, men så höll vi på till kl 23.00 också! Golv och väggar tvättades, fönstret putsades dito alla inventarier. Skåpen tömdes och rengjordes och sedan sattes allt som inte slängdes in snyggt och prydligt i skåpen igen. Mattorna och duschdraperierna tvättades osv. Ja ni fattar galoppen.

Tisdag var vi tvungna att göra lite annat och onsdag +torsdag har ägnats åt köket. Jag ska inte trötta er med detaljer men det går i samma stil som badrummet.

Idag ska vi dock ta en liten paus i städmanin och bara ägna oss åt att umgås och njuta av att vara tillsamman efter en veckas slit på jobb och i skolan.

Vi ska lyxa till det lite extra idag dessutom och hämta sushi till middag. Mums!

Inga kommentarer: