torsdag, april 13, 2006

Gigot à la Cavaillonnaise

Eftersom vi kommer att tillbringa resten av påsken borta så passar vi på att ha en egen liten påskmiddag hemma idag bara vi tre!
Jag fick tag i en fin lammstek med ben i affären igår och jag känner mig kreativ idag så det blir inte den vanliga vitlöksspäckade lammsteken utan en variant från Provence som jag hittade i en av mina kokböcker. I vanlig ordning håller jag mig inte slaviskt till receptet. Så här gjorde jag:

Sätt ugnen på 200 grader

1 lammstek puttsad och stucken med djupa snitt för späckning.
Fyllning:
ca 1 dl rimmat fläsk i små tärningar
lite salt
lite peppar
lite vardera av timjan, oregano och kyndel
lite färsk hackad persilja
1 stor pressad vitlöksklyfta
Blandas väl och sticks in i fickorna på steken tillsammans med sardellfiléer

Lägg steken i en gryta som tål ugnsvärme och som har lite olivolja hält i botten. Låt den stå 30 minuter utan lock i ugnen. Ta ut och sänk ugnstemp. till 150 grader. Häll över 1 pkt krossade tomater, svarta oliver (jag kör med kalamata) efter behag, 2 lagerblad, resten av vitlöken i klyftor (det går alltså åt en hel vitlök till den här rätten!) och ca 1½ dl torrt vitt vin. Sedan ska det stå med lock i ugnen i 2 timmar. Köttet ska vändas ett par gånger under tiden så jag kör på ½ timmes intervaller. Sedan är det bara att njuta!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter grymt gott - bara vanligt lamm med vitlök är ju så bra att man ibland inte kollar efter nya varianter. Hmm.. varför känns pastan jag ska äta ikväll lite mer torftig nu? :-)

Fru Choklad sa...

Och gott var det kan jag tala om. Köttet blir väldigt mört av att sakta koka i ugnen på svag värme och bara smälter i munnen! Det var nog inte sista gången vi åt denna varian på lammstek!