onsdag, april 26, 2006

NYTT ITP-avtal!

Normalt skulle jag inte blogga om nått sånt här! För mycket jobbet, men jag höll på att ramla av stolen när jag såg nyheten på intranätet nu på morgonen. Vet ni hur länge dom har förhandlat!? Det är närmare 10 år!!!! Så grattis alla tjänstemän! Nu har vi en premiebestämd plan!

Så här ser den ut i korthet:
Svenskt Näringsliv och PTK har äntligen kommit överens om en ny premiebestämd ITP-plan för privatanställda tjänstemän födda 1979 eller senare.
Den nya ITP-planen innebär att arbetsgivarna ska betala en premie på 4,5 procent på lönedelar upp till taket på 7,5 inkomstbasbelopp och 30 procent på lönedelar över taket. Pensionen börjar tjänas in från 25 års ålder. Tjänstemannen väljer själv försäkringsgivare precis som i Avtalspension SAF-LO. En del av premien kan användas till ett familjeskydd. Flytträtt ingår också i avtalet. Avtalsparterna kommer att upphandla försäkringsgivare som har rätt att förvalta ITP-premierna.
För tjänstemän födda före 1979 fortsätter nuvarande ITP-plan att gälla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det gamla avtalet var bättre. Det här är bara bra för Svenskt Näringsliv som nu kan få fler medlemmar.

Fru Choklad sa...

Ja det är inte någon höjdare! Varför jag la det i bloggen var nog mer för att jag blev så CHOCKAD över att det äntligen blivit klart, men som du säger. Det är ingen höjdare.