lördag, juli 01, 2006

En härlig dag med vikingar

Vi har haft en jättehärlig dag tillsammans med goda vänner ute på Stallarholmen där dom hade en Vikingamarknad! Vädret har varit helt underbart och även om bilfärden var lite varm så svalkade det skönt från havet vid marknadsplatsen!
Där fanns hantverk av olika slag, prylar, "vikinga mat" och mycket annat. Vi åt lunch bestående av grillat vildsvinskött, kokt korngyn med rotsaker och lingondricka!
Sedan brann det lite i plånboken och vi gav oss in bland stånden för att se om det fanns något lockande att köpa. Det gjorde det så klart! Jag köpte två olika kryddblandningar. En för fisk med bla citron och dill som jag tror blir mumma i gräddfil om man vill göra en sås och en med bla rosmarin som försäljerskan sa var underbar till ugnspotatis och efter en sniff i påsen är jag benägen att tro henne. Sedan köpte jag en bit getost med ett stråk av grönmögel i. Den smalt i munnen kan jag tala om! C köpte lite silversmycken som var väldigt fina och även om jag blev lite sugen på ett par örhängen så vill jag spara mig lite till Mallorca och inte köpa så mycket just nu.
Efter all shopping var vi lite varma och trötta så då gick vi till en lite strand precis vid utkanten av marknaden och badade. (dvs jag gick ner i vattnet och plaskade lite medan barnen och J badade! C gjorde ett tappert försök men jag tror inte hon lyckades komma i riktigt.)

Marknaden är imorgon också så har ni vägarna förbi Mariefred så tycker jag helt klart att ni ska göra en avstickare till Vikingamarknaden på Stallarholmen.

Inga kommentarer: