söndag, juli 08, 2007

Vad man gör en regnig Söndag.

Det envisas med att fortsätta vara Svensk sommar och risken för att man bara blir sittande inomhus i väntan på att vädret ska bli vackert är överhängande så jag och maken blåste liv i projektet "åka och titta på saker i Stockholm med omnejd som vi hittills missat". Dit hör (och då har jag ändå bott i Stockholm i hela mitt liv!) Fjärilshuset i Hagaparken!


Sonen var ju inte överdrivet entusiastisk, men då alternativet var Broccolimuseet, (ett fiktiv ställe vi hittat på för att få honom att tycka att det vi egentligen vill göra trotts allt inte kan vara så illa), följde han utan några större protester med.


När vi väl kom dit blev det dock annat ljud i skällan. Vi blev glatt överraskade allihop. Det var som att stiga in i en annan värld och regnet utanför var snart ett minne blott när vi vandrade runt bland hibiskus, ormbunkar och olika sorters fikus. Lilla damen fick sitta i selen och var vänd ut ifrån mig så att hon också skulle kunna njuta av allt det vackra runt oss och sin ringa ålder till trotts så tror jag att hon uppskattade det minst lika mycket som vi andra.
Sedan tog vi en fika i det lilla caféet. Det var lite dyrt men utbudet var bra och det smakade gott så vi var nöjda med den biten också.

Hit kommer vi att åka fler gånger!

7 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh, vilket bra tips. Tack :)

Miss Upsey Daisy sa...

Så där har jag tänkt många gånger att man faktiskt borde turista lite i sin egen stad. Det är så lätt att bli hemmablind och varför inte göra något annorlunda en vanlig söndag...

Och så vill jag bara säga att det kändes bra att förklara detta med migrationsverket och krig. För jag tycker det är hemskt och det blir ännu värre av att man någonstans tycker att vi som har det bra borde veta SÅÅÅ mycket bättre.

Anonym sa...

Åååå, vad härligt att läsa och vilka fina bilder! Jag älskar Fjärilshuset... och Broccolimuseet var genialt, tycker jag!

Stockholm har så mycket att upptäcka :-)

Mary Lady Luck sa...

Dit har jag velat gå i flera år men är alldeles för slö. Det ska det bli ändring på! Broccoli-museet var en genialisk idé, jag skrattade så jag fick ont i magen :)

Fru Choklad sa...

Kerstin: Det är så värt ett besök och romantiskt är det också! ;)

Miss UD: Precis! Det finns så mycket att se runt knuten.
Krig: Ja man blir bara ledsen. Usch!

Maria: Japp vi brukar hitta på de mest fantastiska historier om Broccolimuseet och ibland föreslår vi att vi ska dit för att provsmaka någon ny vansinnig rätt. Sonen smäller av !!!!

Mary: Du borde verkligen gå dit. Det är jättefint!
Ja det gäller att vara påhittig när man har barn. Jag tror egentligen att han vet att det inte finns, men det har blivit en grej och jag tror att han egentligen tycker att det är rätt kul även om han gör stor affär av att uttrycka sitt äckel varje gång! :) Vi har rätt kul åt det alla tre!

Anonym sa...

Där har jag själv varit även om det är rätt många år sedan. Kommer dock ihåg det mycket väl och även med glädje. :)

Anonym sa...

hur kan man INTE vilja gå till Fjärilshuset? o nu såg jag på dina bilder att de hade firrar också, det hade de inte sist jag var där. de höll på med ombyggnaden då. tydligen har det blivit ännu bättre. vet inte hur gammal sonen är, men min lilla gillar Bergianska på andra sidan vattnet. där är det visserligen inga djur utom firrar o grodor vid jättenäckrosorna. särskilt fint är det när man kommer på vintern o det är kallt o slaskigt utanför. mys! tack för påminnelsen!