söndag, mars 09, 2008

Utmaningar i köket

Igår hade vi bästa vännerna C, J och Lilla W här på middag och jag gav mig på att laga fasan till huvudrätt.
Det var med en viss bävan jag tog mig an projektet, men jag tänkte att fågel är fågel och kyckling har jag ju lagat en zillion gånger så hur svårt kan det då vara att laga till fasan? Det var faktiskt inte svårt alls. Med fyra vuxna och två barn så blir en fågel för lite så jag köpte två. För att inte riskera att fåglarna skulle bli för torra så gjorde jag en fyllning på rimmat bogfläsk, gul hackad lök, äppeltärningar och färsk salvia. Allt utom salvian tärnades och stektes i stekpanna. Sedan blandade jag i hackade salviablad och fyllde fasanerna med fyllningen. För att ytterligare förhöja smaken hällde jag i en skvätt sherry över fyllningen. Sedan stekte jag fåglarna i 200 graders ugn i 45 minuter. Till det serverade vi ugnsrostade grönsaker och en sås gjord på skyn efter stekningen av fåglarna och en skvätt konjak.

Till förrätt hade jag gjort misosoppa och sushirullar, eftersom C älskar sushi.

Efterrätten blev nått som jag i hastigheten kallade för "Sagotorn" Jag gjorde stora marränger som jag straxt före serveringen la klyftor av konserverad persika på, toppade med lite vispad grädde smaksatt med vanilj och ringlade sedan hemgjord chokladsås över hela härligheten.

När det sedan var dax för Melodifestivalen var vi i alla fall mätta :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för igår. Det var superdupergott!
Många kramar. C, J och lilla W

Fru Choklad sa...

C: Tack själva! Vi ses på lördag!