tisdag, augusti 18, 2009

Helgen och tanden

Jo det är fortfarande lite segt att jobba igen efter att ha haft en underbart skön semester i 4 veckor.

Jag hade tänkt komma igång ordentligt med bloggen igen redan i lördags, men det kom en tand emellan. Vad ni gör, så skaffa er aldrig inflammation i tandrötterna. Det är en smärta som är ganska så vedervärdig, kan jag upplysa er om.

Allt började nog en vecka innan jag gick på semester och råkade bita av en hörna av en tand. Tanden var lagad och eftersom plomben satt kvar trodde jag att det var lugnt eftersom jag inte fick ont. Min tandläkare hade naturligtvis just gått på semester och eftersom jag inte är så där jätteglad i att gå till tandläkaren så ville jag vänta tills han kom tillbaka. Dumt att chansa på att man får tag i en klåpare tänkte jag.........

Så i förra veckan ringde jag och fick en tid hos "min" tandläkare och han lagade tanden och passade på att göra min årliga kontroll så att jag skulle slippa komma tillbaka i september. Frid och fröjd tänkte jag. Då har man klarat av tandläkaren för i år. Well ha ha. NOT

Drygt ett dygn senare började det göra rätt ont och på fredagen var det rent olidligt! Så jag ringde tandläkaren och naturligtvis skulle han komma först på måndagen veckan därpå. Med gråten i halsen beskrev jag smärtan och då fick jag hans mobilnummer (tack och lov). Han var nere i Spanien så det var inte så mycket han kunde göra men jag fick tips om att ta mig till tandakuten på Olofs Palmes gata, så jag ringde direkt och fick en tid.

Väl där kunde de se på röntgen att jag fått en inflammation vid en av rotspetsarna och att de var tvungna att öppna för att släppa ut varet. (Förmodligen hade det kommit in bakterier mellan tanden och plomben eftersom jag väntat så länge med att fixa det, men när jag var hos min tandläkare hade jag inte ont alls så varken han eller jag misstänkte att nått kunde vara fel, varför inget upptäcktes då.) Alla som gjort det här vet hur läskigt det är, men personalen var jättegullig och hade förståelse för att jag inte tyckte det var jättekul så allt beröm till dem!

Jag fick penicillin och en tillfällig lagning och tänkte att nu skulle det väl vara bra till måndagen när jag skulle ringa min tandläkare för att slutföra rotfyllningen. ICKE.

På lördagskvällen var det färdigt igen och söndagen blev till ett helvet fram emot kvällen. Som tur var så fick jag tid på en gång hos min tandläkare med det samma på morgonen och han öppnade upp tanden igen och rensade alla gångarna ytterligare en gång.

Nu sitter jag här med en öppen tand (som dessutom gått sönder lite i väggen) och vågar knappt äta nått av rädsla för att det ska lägga sig uppe i tanden. Fast ska jag vara ärlig så är det värt det för så ont vill jag inte ha igen. Det var vidrigt. Att varansamlingar kan göra så ont!? Otroligt.

På torsdag ska vi försöka täppa till tanden igen med någon sorts kalkpasta som jag ska ha i 5 veckor och sedan gör man den slutliga lagningen.

Gratis är det också. Tur att jag har en buffert för nu rinner pengarna iväg kan jag säga. Bara akuten kostade 1 700 kr. Ska nog läsa på om tandvårdsreformen tror jag ha ha.

Och hur var er helg? :D

7 kommentarer:

Spader Madame sa...

Skickar värsta största kramen och förstår att det har gjort infernaliskt ont! Håller tummarna för att allt ska bli bra nu! KRAAAM!

Fru Choklad sa...

Tack snälla du. Ja det här var då inte kul. KRAAM

Jonna sa...

Fy för ända in i! Har haft de flesta problem med mina tänder, men varansamling i tandroten måste ju göra precis så ont som det låter!!! Kram på dig!

Fru Choklad sa...

Jonna: Tack! Ja det här kan INTE rekommenderas. Smärtan är..... ja låt oss säga så här. Föda barn utan bedövning är a pice of cake i jämförelse. (Jag har testat båda.)Kram

polly sa...

Herregud, det är ju precis vad jag har nu! Jag har en infektion bakom en rotfylld framtand, och jag är yr av smärta och ipren hjälper itne alls. :( Var hos tandis igår, han borrade ut gamla rotfyllningen, och nu har jag nåt provisoriskt som ska döda alla bakterier under en månad. Jag tycker seriöst synd om mig själv...

Trevligt att ses på vapiano, förresten! :) Även om det var hög volym och lite stökigt...

Fru Choklad sa...

Polly: Ja då förstår du precis. I det här läget FÅR man tycka synd om sig själv för den smärtan är rent överjävlig så är det bara. Oh men snälla nej nej Ipren hjälper inte. Jag går på Citodon och Voltaren. Det hjälper riktigt bra. Försök få din tandläkare att i alla fall ge dig citodon om du har fortsatt värk.

Ja det var jättetrevligt att träffa dig. Vid nästa träff får vi se till att välja ett lite lugnare ställe :)

3 barnsmamma sa...

Din stackare...
jag ahr varit hos tandläkaren idag och fick den där kalpastan. den har smak av kryddnejlika eller nåt liknande, smakar gott.
Tycker dock det försvinner lite av pastan hela tiden när man äter eller dricker..på bara några timmar så har nog en femtedel av pastan försvunnit, smält.

Gjorde det så på dig med?

Jag hade alltså ett stort hål med mycket karies, han frågade om jag ville rotfylla eller dra ut den....men då jag har väldigt dåliga erfarenheter av rotfyllning så ville jag dra ut tanden, går fortast och minst smärtsammast.

Men han hade ingen tid närmaste veckan och jag ska till Mallorca nästa helg, fick en tid 8 oktober.
Jag är dock lite nervös nu att pastan försvinner helt i tanden och börjar ömma när vi är utomlands.


Jag har en blogg med lösenordsskydd...men du kan maila mig så får du lösenordet.