onsdag, april 25, 2007

Alfons Mucha

Idag har Lilla damen gjort sitt första besök på ett museum. Vi var på Dansmuseet (vid Operan)och tittade på Mucha utställningen. Även om namnet inte säger dig något så vågar jag slå vad om att du sett minst en av hans bilder någon gång. Han levde under förra sekelskiftet (1860- 1939) och var bland annat Sarah Bernhardts favoritkonstnär efter att ha gjort en affisch till en av hennes scenframträdanden. Han avbildade i princip bara kvinnor och de var alla outsägligt vackra så hans konst präglas av mer eller mindre förföriska skönheter. (I vart fall om man tittar på hans Parisperiod då han gjorde mycket reklamaffischer, men även fantastiska sviter av tavlor med teman som tex de fyra årstiderna, fyra trädgårdsblommor, fyra ädelstenar osv, allt i form av kvinnor med associationer till temat i tavelsviten.)
Hans skapande var dock inte begränsat till måleriet utan han var även en flitig formgivare till både glas, kläder och smycken bland annat.

Enligt min mening är han den mest begåvade av jugendkonstnärerna. Faktum är att det var hans bilder som fick mig att bli förtjust i Jugendstilen och uppskatta dess sirliga skönhet. Jag är oerhört glad över att min mamma uppmärksammade mig på att utställningen just nu är i Stockholm och jag kan varmt rekommendera den. Vill du ha en stund av drömsk stilla skönhet så är det väl värt att ta sig till Dansmuseet och betala de 70 kronorna som inträdet kostar, men skynda skynda för utställningen håller bara på tom den 29 april.



Inga kommentarer: