tisdag, april 17, 2007

Hyrt i helgen

Jaha Lilla damen sover än så jag kan ju passa på att skriva ett litet inlägg om filmen vi hyrde i lördags. Det skulle ju vara nått som tilltalade alla i familjen (läs sonen) så valet föll på Eragon. Jag ska för all del erkänna att jag inte var helt osugen själv. Jag är ju fantasynörd.
MEN
Filmen har alldeles för många likheter med Sagan om ringen och Star Wars för att det ska kännas ok. Det blir snarare pinsamt. Handlingen påminner mer om en blaskig soppa än ett manus som länkar ihop ett sammanhängande flöde av händelser. Till och med namnen är på gränsen till kopior från Sagan om ringen. Ergaon Aragon.

Behållningen är den alltid lysande Jeremy Irons och draken som är riktigt fint gjord, men för att uppskatta filmen bör man nog vara en liten pojke på 7½ år.

Betyg: BBBBB

5 kommentarer:

Annie - PD sa...

Hmm, ja, den där filmen är jag inte sugen på att se. Sagan om ringen räcker bra för mig, det är liksom orginalet :)

dddd sa...

Jag har inte sett den, men tycker precis som du att den verkar vara något av rip.off. Men drakar är ju alltid balla! ;)

Fröken Lund sa...

Jag såg den med mina småsyskon förra året (de är 10 och 12) och de tyckte om den. Själv tyckte jag att den var ganska söt också. Man får tänka på att böckerna skrivits av en kille på 15 år. :-) En kille som ska ha varit synnerligen inspirerad av ringen-trilogin.

Fru Choklad sa...

Annie: Ja den är ju fantasyns ursprung och det kommer aldrig att göras något som är bättre, MEN det här var i tunnaste laget.

Miss KYD: Japp draken är ball, men växer från bebisdrake till vuxen under en liten flygning och det blir lite.... konstigt! Visserligen är drakar väldigt speciella, men .... Jag tror snarare att de är är unga ganska länge eftersom de "normalt" blir väldigt gamla.(Jodå drakar finns!*harkel host* I alla fall massor hemma hos mig. Får ta lite foton och visa mina husdjur.)

Fröken Lund: Jo det är väl en bedrift att skriva en bok överhuvudtaget när man är så ung, men ibland var det ju inte fråga om inspiration utan ren stöld! Blir lite upprörd över sånt eftersom jag anser ringen-trilogin vara lite helig! :) Ja ja sonen var i alla fall supernöjd och ägnade söndagen åt att springa runt och vifta med ett träsvärd och flyga på drake. ;)

Fröken Lund sa...

Då låter det ju som en succé. Huvudsaken att de små är nöjda. :-)