torsdag, april 05, 2007

Påsken närmar sig

Påsken är den tredje roligaste högtiden enligt mig. (Etta är julen och på andra plats kommer midsommar.) Iår har vi bjudit våra goda vänner C, J och lilla W på påskmiddag på långfredag och vi har redan börjat förbereda buffén som vi ska bjuda på. Igår la jag in sillen och gravade lax. Sillen blir "vanlig" med lag av vatten, socker, ättika och lagerblad och sedan varvas sill, finskivad rödlök och grovt krossad kryddpeppar. Laxen har förutom salt, socker, grovt krossad vitpeppar och dill fått en rejäl skvätt cognac! Sedan ska den bara ligga i kylen och dra åt sig smakerna. Idag ska jag göra Janssonsfrestelse (bara smör och grädde inget tjafs) och tänka ut en riktigt god efterrätt. Jag velar mellan nått med choklad och en paj med hallon och björnbär. Får se vad jag bestämmer mig för.
På söndag ska vi hem till mina föräldrar på påskmiddag. Mums!

Ska ni laga någon påskmat?

4 kommentarer:

Mary Lady Luck sa...

Gud vad gott det verkar! Jag är ju som sagt ingen begåvning i köket, men min mamma som bjuder på påskmiddag ska göra massor av smaskens till sina hungriga barn. Hörde något om en sallad med serrano-skinka, avocado, ägg och apelsin utöver laxen och köttbullarna som jag tyvärr inte äter. Men jag tar gärna lite av dina rester :)

dddd sa...

Låter jättegott - trots att jag inte äter sill, hahaha! Pojkvännen vill ha lax på bordet - själv är jag nöjd om jag får köttbullar. :)

Fröken Lund sa...

Nej. Jag ska inte laga nån påskmat. Jag kommer bli kvar i Lund. Det är lite för dyrt att åka upp till Norrland. Så jag kommer bli helt ensam här i korren hela helgen. :-(

Får vi inte se fler bilder av lilla damen Cornelia snart? :-)
Hon var ju så oerhört söt. Hon är som knark. Man vill bara se mer.
:-)

Fru Choklad sa...

Mary: Låter ju inte helt fel. Salladen låter jättegod! Ett skepp med lite rester skickas omgående!

Miss KYD: Lax är en favorit här med. Köttbullar är verkligen härligt om de är hemlagade!

Fröken Lund: ÅH vad tråkigt att du blir ensam i helgen!
Vill du se mer av Lilla damen ska jag självklart fixa det! Fler bilder kommer inom kort.