måndag, november 19, 2007

Pommes frites på ett nytt sätt.... väldigt nytt

För ett par dagar sedan när jag kollade på BBC Food så bevittnade jag ett svårt anfall av matvansinne.

Det var en kille som bestämt sig för att ta det här med att göra egna pommes frites till helt nya höjder. Han började med att lägga vanligt hö i blöt ett par timmar. Sedan tog han upp det ur hinken och gick lös på höt med en eldkastare (ni vet de där små handbrännarna som varje kock värd namnet håller sig med nu för tiden) för att, som han sa, få fram en bränd smak.
Sedan la han ner höt i en gryta med vatten tillsammans med de egenhändigt tillskurna jättepommisarna han gjort av några stackars potatisar. Efter att ha kokat tillsammans med det brända höt ett par minuter togs de upp för att friteras i två omgångar. Det var ett antal grader och minuter vid första gången för att sedan få en ny omgång vid en högre temperatur. Man gör tydligen så för att få fram en krispig yta och ett mjukt inre på pommisarna.
Just som man tror att pommisarna är klara så sliter han upp en spruta, EN RIKTIG och börjar injicera pommisarna med ketchup!!!!!!! Det går också bra med BBQ-sås kläcker han ur sig.

Det är inte utan att jag kommer att känna mig rätt enkel nästa gång jag tar fram de färdiga frysta pommes friten och häller dem på en långpanna och ställer in dom i ugnen……… eller så kan jag ju gå en sjuksköterskeutbildning så att jag kan ge mina pommisar en vaccination med ketchup innan vi ska äta..........

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj, oj. Låter helt galet. Fattar inte poängen med att krångla till allt. Fast det var så galet att det blev roligt. (Eller så är det ett skämt, kanske?)

Fru Choklad sa...

Maria: Nä det är verkligen over the top! Farligt att doppa pommisarna i ketchupen i stället, liksom! Ett skämt var det inte. Kocken som visade det hade lärt sig det av en annan kock och han höll ju med om att det var lite omständigt men sååååå värt besväret! Well MIG lyckades han inte övertyga :)

Miss Upsey Daisy sa...

Min kommentar.

Inte alla hästar i hagen...

Fru Choklad sa...

Miss UD: Nä det är ju lite tveksamt.....

Annie - PD sa...

Hehe, vilken galning.

Jonna sa...

Men eller hur? Är han riktigt go i huvudet eller?

Fru Choklad sa...

Annie: Ja hur kom han ens på idén?

Jonna: Ha ha ha Ja han blir väl det efter att ha ätit de där pommisarna.