söndag, januari 06, 2008

Bokslut och speldille

Under helgerna har jag lyckats läsa färdigt både "Gåtornas palats" av Dan Brown OCH "Harry Potter och dödsrelikerna". Nej jag kommer inte att säga nått om hur det går så det är riskfritt att läsa vidare. Däremot så kan jag ju säga att det var väldigt vemodigt att komma till slutet på serien nu när man vet att det inte kommer att bli fler delar. J.K Rowling har ju redan från början gjort klart att det inte ska bli fler än 7 böcker och jag antar att hon tänker hålla det. Hur som helst så beundrar jag hur hon i sista delen lyckas binda ihop de lösa trådar som hon lämnat åt oss i de tidigare delarna. Det är speciellt en händelse som i en av de tidigare delarna inte verkar ha så stor betydelse men som i sista delen visar sig vara ganska så avgörande. Det tycker jag verkligen att hon får till med stor elegans.

Gåtornas palats var däremot en rätt stor besvikelse. Till att börja med tycker jag inte att Dan Brown någonsin gjort några vidare bra portträt av kvinnorna i sina romaner, men den här gången blir det mer än platt fall. Hon är å ena sidan så stereotyp att man baxnar och samtidigt så overklig att hon inte blir det minsta trovärdig. Hon har liksom inga brister alls och hur vackra och smarta vi människor än är så är det ju alltid NÅTT. Hon kunde ju fått vara dålig på att stänga toalocket efter sig eller slarvat med tandtråd. Vad som helst som fått henne att bli lite mer mänsklig och därmed verkligare. Som hon nu framställs är hon inget mer än en mans dröm om den perfekta kvinnan. Handlingen är ganska enkel och det finns ingen riktigt bra twist som gör den lite mer än bara ljumt spännande. Nej faktum är att jag i slutändan tycker att det mest var slöseri med tid att läsa den här boken eftersom jag har så lite tid för att kunna läsa och då borde ägna min lästid åt böcker som roar mig mer.

Harry Potter och dödsrelikerna: BBBBB
Gåtornas Palats: BBBBB

Jultid betyder i den här familjen också tid för spel och i julklapp fick sonen "Buzz Junior Monster Rumble". Tanken var lite att vi skulle ha ett spel som vi kunde köra hela familjen tillsammans och nog har vi spelat alltid! Jösses så kul vi haft. Man har sin egen spelkontroll och börjar med att göra sitt eget lilla monster som man sedan har i de olika spelomgångarna. Man kan välja mellan olika spellängd från kort upp till maratonomgången som innehåller alla 25 olika "grenarna" Det är allt från att kasta pumpa, slå bort sporer från köttätande växter till att spela curling med sköldpaddor. Har man bara lite barnasinne och tävlingsinstinkt så kan det här vara ett djupt engagerande spel även för vuxna. Vi har verkligen haft mycket kul med Monster Buzz och kommer att fortsätta ha det länge till. Ett perfekt familjespel för den som råkar ha ett Play Station 2.

Buzz Jonior Monster rumble: BBBBB

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gud, sa skont att det inte bara ar jag som inte gillade Gatornas Palats. Nagot tristare har jag sallan varit med om - jag lamnade kvar den pa taget ihopp om att nagon annan skulle vilja ha den for pa min bokhylla kommer man aldrig hitta Gatornas Palats...

Miss Upsey Daisy sa...

Låter som ett toppenspel för hela familjen.

:-)

Anonym sa...

Bra tips!

Har faktiskt inte läst Harry Potter alls ännu. Måste göra det :-)

Fru Choklad sa...

ems: Ja det var verkligen slöseri med tid att läsa den.

Miss UD: Ja det är inte ofta man hittar spel som roar alla i familjen lika mycket, men här får leklusten blomma ut hos oss allihop :D

Maria: VA!!!! Har du inte!!???? Oj wow vad avis jag blir på dig som har hela äventyret framför dig. Du kommer att ha många spännande, roliga och ibland sorgliga timmar med Harry Potter.