söndag, maj 10, 2009

Det bakas cupcakes hos Fru Choklad

I september ska min kollega M gifta sig och jag har fått den äran att baka cupcakes till en mottagning hon ska ha i samband med bröllopet. Det blir ju en del bröllopsprat så en dag när hon pratade om mottagningen och att hon ville ha nått till kaffet men att bröllopstårta kändes lite fel på just mottagningen så födde vi fram idén med bröllopscupcakes istället. Vad jag förstått så blir det en 50-60 st så det blir ingen omöjlighet. Jag har också föreslagit att det kan vara klokt att göra olika smaker så att det så att säga finns nått för alla. Så nu ska jag försöka ta fram 3 olika smaker som är så pass olika att alla ska kunna hitta nått som de gillar.

M är väldigt förtjust i Citronmarängpaj vet jag så de närmaste veckorna ska jag ta fram ett recept som kan motsvara det fast i cupcakeform. Jag är inne på att använda lemoncurd inne i själva cupcaken och "frosta" dem med sånt där marängfluff som man kan köpa på burk.

Den andra varianten började jag testa förra helgen och är helt enkelt en chokladcupcake som ska fyllas med romstinna körsbär och glaceras med chokladfrosting.

Förra helgen testade jag dock att glacera med marängfluff eftersom jag ville se hur det beter sig. Note to self. Inte för tjockt för då flyter det ut och dekorationen måste sättas fast på en gång för annars blir det svårt att få det att fästa i fluffet.

Ser ganska smaskigt ut va? Låt mig säga att testpanelen var nöjd så jag tror ni vågar prova :)

Här kommer receptet: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa 3 ägg (Fru Choklad kör med ekologiska) 2½ dl strösocker (ekologiskt där med) och 1 tsk vaniljsocker, riktigt pösigt. Smält 100 g smör (eko ni fattar va) och häll ner det och 1 dl vaniljkesella i äggsmeten. Rör ihop 3½ dl vetemjöl (eko) med 2 tsk bakpulver, 1 nypa salt och 3-4 tsk cacaopulver av bästa sort (eko) och blanda sedan i den torra blandningen i den blöta. Blanda väl. Sätt pappersformar i en muffinsform och häll i smeten till ca 2/3. Lägg 2-3 romstinna eller alkoholfria körbär utan kärnor i mitten av varje kaka och täck sedan med resten av chokladsmeten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min och ta ut dem och låt svalna. Bre sedan på marängfluff eller någon anna frosting som du gillar och dekorera med nått fint strössel el liknande! Voilá! Cupcakes à la Fru Choklad :D

Jag visar självklart mina Citronmarängcupcakes när jag gjort dem med bild och recept så att ni också kan testa. För smak nr 3 har jag lite olika tankar, men om det är någon som känner sig manad att komma med förslag så är det bara att hojta till. Tänk till nu. Hur smakar DIN drömcupcake ?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åååååå, när jag tittade på underbara Martha Stewart så gjorde hon ofta de mest fantastiska cupcakesen som fanns. Kan verkligen rekommendera hennes hemsida.

DIna ser helt ljuvliga ut och TACK för att du publicerade reseptet.
Kraaaaaaaaaam

Spader Madame sa...

Nä - det där läser jag inte! Nä -det gör jag b.a.r.a inte! Har absolut inte sett några bilder... Måste gå till Gun för en slät kopp kaffe i alla fall!

marinamake sa...

Jag dreeeeglar!

Miss Upsey Daisy sa...

Choklad. Ialla dess former. Toppenfina blev de. Förstår att hon frågade dig!

J sa...

Åhhhhhh..säger bara åååhhhhhh. Jag förstår varför M kvittrade av glädje när hon pratade om sin mottagning och dina cupcakes:-).
Behöver du inte fler medlemmar till tespanelen?

Fru Choklad sa...

Maria: Martha kan baka cupcakes hon! Ska kolla in sidan och se vad jag kan hitta. Stor kram

Spader: Nej läs inte det här det är ren synd i sin värsta form. Gå genas vidare :)

Marina: Testa att göra dom! Inte svårt alls.

MissUD: Ja en av de tre sorterna ska absolut vara choklad. Det håller jag absolut med om. (Så även den blivande bruden.)

Hanton: Jo jag behöver absolut mer folk till testpanelen. Du står på listan raring. Ja M ser verkligen fram emot sitt bröllop. Vi pratar ofta om det :D Kram