fredag, februari 15, 2008

Melodifestivalen

Ja tanken var ju att jag skulle skriva nått redan i lördags efter första deltävlingen, men jag blev så skakad av resultatet att jag fick bloggtorka!

Låt mig säga det på en gång. Här luftas bara MIN åsikt. Jag fattar att det finns andra smakriktningar och att andra tycker att det jag hyllar är hemskt och det jag finner rätt så vedervärdigt är helt underbart. Det här handlar inte om rätt eller fel utan om ett subjektivt tyckande och med det sagt kommer nu min åsikt om första deltävlingen.

VAD FAN HÄNDE! Att Amy gick vidare kan jag någonstans både förstå och finna mig i, men Sjögren eller rättare sagt "I love Europe" för det är ju faktiskt låtarna som tävlar inte artisterna (vilket ofta glöms bort) Låten är ju minst 10 år för gammal och kommer inte att stå sig i den stora intrenationella tävlingen (tyskland undantaget som verkar ha en fäbless för den här typen av umpa umpa) Det låter tysk ölhall om bidraget.
"That's love" är stöld ganska så rakt av (maken viftade med en OMD skiva rätt så omgående) och själv tycker jag att det är ett ganska så tydligt Andreas Johnson rippoff. Fy fy så gör man inte.
Velvet hade en ganska så iskall Discodänga i bästa Alcazaranda, men det räckte tyvärr inte. Det som var neggo med det bidraget var nog just den iskalla produktionen som gjorde låten lite steril, men Velvet var bra.
"Visst finns det mirakel" öhhhh ja det gör det nog, men det här var inte ett av dem. Jag har inget emot att bli gripen, men jag vill inte bli deprimerad och det blir jag faktiskt av det här bidraget. Dessutom ser Suzzi antingen rädd eller frånvarande ut när hon sjunger och det säljer inte låten.
E-type och pudlarna ja det låter väl som dom brukar!? Sonen var förtjust så klart och jag är nog mest förvånad över att de inte gick vidare raka vägen till globen.
"Lullaby" Jag är ingen baladtjej men den här var riktigt riktigt bra. Fin melodi och med en refräng som griper tag. DOCK inget för Melodifestivalen. Måste också säga att Brandur hade kvällens bästa röst.
Sedan var det visst ett bidrag till med tramsig text och en melodi som jag glömde bort så fort sista tonen hade spelats. (Och varför ser man ut som hårdrock när man sjunger dansband??!!??)

Just nu kan man gå in på svt.se och lyssna på smakprov på lördagens bidrag och efter att ha lyssnat igenom låtarna en gång så känns det ungefär så här.
"One love" är inte så stark som jag trodde den skulle vara men går nog raka vägen bara för att Carola är med. "Du behöver aldrig mera vara rädd" Ja då får ju alla som gillar typ Håkan Hellström och dylikt sitt. "Razzborka" här blir det etniskt. "Den första svalan" dax att fylla på läsk eller gå på toa. "Just a minute" inte min påse. "Empty room" hade förväntat mig mer, men det här är just den typen av balad som jag inte gillar. Det spelar ingen roll att Sanna sjunger superbra. "Kebabpizza Slevovitza" jag ville verkligen hata den här låten pga den otroligt töntiga titieln, men det kan jag inte riktigt. Texten är fortfarande töntig, men den svänger och lär vara årets bästa etnobidrag. Faktum är att jag skulle tro att den här kan ta sig till andra chansen. "Love in stereo" Jag är mycket förvånad, men Johnson Häggkvist får se upp! Ola levererar!

Vad tror ni om One Loves chanser på lördag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst har det varit en lustig festival hittills.

Det börjar bli riktigt kul och spännande. Både rys och mys ;-)


Och pizzalåten var ren glädje typ Östen med resten. Allt ska inte vara så blodigt allvarligt, liksom ;-)

Fru Choklad sa...

Maria: Ja jag blir förvånad varje vecka!
Men som du säger. Det ska bli riktigt spännande att se finalen. Svenska folket verkar inte vara riktigt så förutsägbart som media tycks tro.......