lördag, januari 05, 2013

Fru Choklad testar

Ända sedan jag såg reklamen med en ursnygg Uma Thurman med en gigantisk ros i håret sippa på en av Schweppes "Mix & serve" har jag velat testa dessa drinkmixers. Idén är ju så bra. Lite sprit och en Schweppes "Mix & serve" och voila så har man en drink bara så där helt utan krångel. För ett par helger sedan lyckades jag få tag i en flaska av varje smak och tänkte nu att jag skulle göra ett litet test av drinkmixarna här i bloggen.
Först ut är Strewberry daiquiri. För att bli det det ska krävs även en skvätt rom. Jag har testat med Baccardi eftersom det är en klassiker när det kommer till att blanda drinkar (och den enda vita rom jag har hemma om sanningen ska fram)
Först utan sprit: För den som av olika skäl känner för att ta en drink utan alkohol kan det ju vara trevligt att kunna bli serverad nått annat än cola eller fanta då och då. Smaken är lite drinkliknande och känns mer vuxen än vanlig läsk vilket ju kan vara gott ibland, men jag vet inte om jag håller med om att det smakar så mycket jordgubbe. Drinkigt på nått vis med en viss sötma som inte slår över, men jordgubbe. Nej inte mycket. På sin höjd lite bärigt. Kanske. Jag anar redan att det med sprit inte kommer att bli så mycket bättre.
Med en skvätt rom: Jag har helt rätt. Det blir inte bättre. Ska jag nu jämföra med hur de Strawberry  daiquiris smakat som jag druckit ute så pratar vi inte om samma galax. Heter en drink nått med strawberry så ska det banne mig smaka så också, men det gör det inte och rommen trollar inte fram någon underliggande slumrande jordgubbston som plötsligt väcks till liv av alkoholen heller. Faktum är att jag tycker att mixern var godare som den var UTAN rom. Färgen är blektrosa vilket är väldigt vackert och den är lagom kolsyrad och jag uppskattar det lilla formatet och den snygga flaskan, men vad gör ett snyggt yttre när innandömet är så bedrövligt?

Den här passar bäst en dag när man inte kan eller vill dricka alkohol, men ändå vill ha nått festligt. Å andra sidan kan man ju då göra sig en kopp te eftersom det är betydligt mer njutbart än Schweppes Mix & serve Strawberry daiquiri.

4 kommentarer:

Spader Madame sa...

Åh, jag har varit sugen på att testa just den, men då låter jag helt enkelt bli.

Shamrock sa...

Jaha då ska jag undvika denna och lita på ditt omdöme (som brukar vara tillförlitligt)

M sa...

Ja, de är för blaskiga, bättre att spara pengarna och köpa jordgubbar i sommar att frysa in. Då kan man snabbt mixa ihop en frozen strawberry daiquiry dessutom! :)

Fru Choklad sa...

Spader: Ja du kan lugnt skippa den. Inte värt pengarna enligt min mening.

Shamrock: Ja nu utgår ju den här typen av test från subjektiva preferenser, men jag tror att du i detta fall kan känna dig rätt trygg i min utvärdering av drickat i fråga ;)

M: Oh ja. Det är en klart bättre idé. Det är ju som vanligt kan man säga. Hemmagjort är alltid bättre.