onsdag, november 29, 2006

Laibach

Ikväll ska jag och maken gå på Mondo vid Medborgarplatsen och se Laibach! Det ska bli jättekul att få komma ut lite även om det är mitt i veckan och jag säkert kommer att vara rätt trött imorgon, men det gäller ju att passa på för snart kommer jag att vara för stor och tung för att orka stå en hel konsert. Nästa konserttillfälle (med nått värt att se) som vi känner till just nu är i februari och då kommer jag INTE att gå.

Första gången jag kom i kontakt med Laibach var när jag hörde deras slakt av den vedervärdiga afterskiskrål låten Life is life (Opus tror jag dom hette) Jag blev så full i skratt över hur en så (i mina ögon … eller snarare öron får man väl säga) töntig låt kunde låta tung och cool. (Melodin suger ju fortfarande men i alla fall)

Gruppen har funnits sedan 1980 och kommer från Slovenien. Soundet är tungt och lite svulstigt med mycket pukor och blås, mäktiga körer och tunga synthar. Sångaren har en av musikvärldens manligaste röster och deras album WAT är ett måste i cd-samlingen




Laibach

Inga kommentarer: