onsdag, december 06, 2006

104 dagar kvar till bebis

Mammastatus: Jag är trött som bara den eftersom jag sedan en dryg vecka tillbaka inte fått sova en hel natt, vilket börjar ta ut sin rätt på kroppen nu. TUR att jag ska vara ledig två veckor i jul och nyår så att jag får vila lite! Magen växer stadigt och det här med att komma ner till fötterna har börjat bli rena projektet! Att ta av och på skorna är ingen lek och jag sänder ofta varma tankar till den som uppfann skohornet (speciellt det med långt skaft). Att smörja in sig med kräm efter duschen är en ganska spännande manöver det med. Igår hade jag ingen bra dag alls. Jag var supertrött, hade sammandragningar mest hela dagen och fick på kvällen värk bak i ryggen. (Ska jag vara ärlig var jag ett tag rädd för att förlossningen kommit igång alldeles för tidigt.) Efter en natts hyfsad sömn och en god lugn frukost känner jag mig dock i betydligt bättre skick och idag lyser sammandragningarna med sin frånvaro, så gårdagen var nog ett sätt för min kropp att tala om att jag bör ta det lite lugnt. Jag är också övertygad om att makens pyssel med mig igår gjort sitt till för att jag mår så pass bra idag.
Dagens carvings: Jos, Pepparkakor och mandariner

Bebisstatus: Det märks att hon håller på att få starkare skelett för nu kan hon få till riktigt duktiga sparkar! Jag tycker att hon är vaken ganska mycket och på nätterna kan hon ibland få för sig att hon är på Gröna Lund eller nått för jösses vad hon far runt ibland!!!! Vi har börjat fundera mer och mer på vad hon ska få för namn och även om vi inte vill bestämma innan hon kommer ut så har vi en liten lista med tänkbara (och vissa helt otänkbara) förslag. Vi har sagt till släkten att dom får komma med förslag om dom vill, men också gjort klart att det är jag och maken som är enväldiga domare i namngivningsfrågan. Hur som helst är det kul att se de förslag som kommer in! Några heta kandidater är: Cornelia, Engla och Olivia.

Pappastatus: Han är världens bästa make! Igår när jag kände mig så eländig så kom han hem med en bukett rosor och ett modemagasin och när jag efter middagen kröp ihop i soffan kom han med te och pepparkakor och satt och höll mig i handen när vi tittade på Grey´s anatomy! (Inte för att det var läskigt utan för att det var gossigt.) Det är så fantastiskt att ha en man som vet och förstår när man behöver bli lite ompysslad! Idag ska maken jobba hemma och jag tyckte riktigt synd om honom när han slog på datorn och fick upp aftonbladet.se. Det första han fick se var en artikel om förlossningsskador! Gissar att han fick sin morgon lite förstörd av det och nytt vatten på sin förlossningsskräckskvarn. Dumma nättidningar!

Storebrorsstatus: Sonen har kommit över det här med att julsånger skulle vara töntigt och sjunger för full hals både morgon och kväll för att verkligen vara på topp inför morgondagens konsert. En av favoriterna är mössens julafton. Ni vet den här med en stövel utan tå som kläs med spindelväv i rött och blått och gredelint och när julen kommer ska varenda unge vara glad. Ikväll ska han på julfest i skolan. Det är niorna som ordnar för barnen i 6-års tom 5:an för att samla in pengar till sin egen avslutningsmiddag som de ska ha i vår. Det är naturligtvis personal från både skolan och fritids närvarande också och brukar vara väldigt trevligt. Det finns både korv, bullar och saft och godis att köpa och de ordnas med tävlingar och uppträdande. Naturligtvis blir det disco också. Behöver jag säga att sonen sett fram emot detta !?

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Vad spännande med bäbis i magen. Jag längtar lite ibland efter en. Men det får vänta några år till. Kram.

Fru Choklad sa...

Ja det är enormt spännande. Den dagen du är redo för resan har du ditt livs äventyr framför dig!

Anonym sa...

Har just nattat sonen och har en stund i lugn och ro för mig själv. Har precis uppdaterat mig på bloggen. Tack för de fina orden om mig. Jag älskar dig!

Fru Choklad sa...

Maken: Du är ju bäst hjärtat. Jag älskar dig för evigt