torsdag, december 14, 2006

96 dagar kvar till bebis

Mammastatus: Idag är magen spänd som en väl uppblåst ballong och det är inte gas kan jag tala om. Skinnet känns så där obehagligt sprickfärdigt och kliar så jag är färdig att anställa en personlig kliare! Förmodligen har vi en växer-så-det-knakar-dag, så det är nog bättre imorgon …… eller så är det inte det……. Jag sover fortfarande för lite och blir rätt trött på eftermiddagarna. Bäckenet börjar kännas som om det är gjort i smör istället för skelett så det är väl bara en tidsfråga innan man fått till en utpräglad pingvingång. Den har varit på gång till och från under ett par veckor men har jag en bra dag är den inte så tydlig, men nu har den nog kommit för att stanna. Både på mitt och makens jobb är det för tillfället babyboom och nu har de små börjat ploppa ut. Makens jobb leder med 2 födslar mot mitt där en kollega så sent som igår födde en liten son. (Mitt jobb kommer igen efter nyår.) När hon ringde mig var hon sådär knasigt pigg som man bara kan vara efter en förlossning. (Allt är fake! Man är supertrött, men kroppen har inte riktigt förstått det utan går på någons sorts hormonpigghet.) När jag hörde hennes lille son knorra i bakgrunden så fick jag en VÅLDSAM längtan efter att få hålla i min egen lilla bebis. Jag längtar efter henne så det gör ont i hela kroppen. Jag vill hålla henne nära mig, snusa på henne, känna hennes hjärta och pussa på henne. Hon är så nära och ändå så oåtkomlig på nått sätt. Frustrerande. Å andra sidan. Det är inte långt kvar nu. Bara ett par månader och sedan får jag träffa min lilla dotter.

Bebisstatus: Lilla damen växer så det knakar vilket i sin tur gör att magen putar mer för var dag som går (nästan). Det senaste dygnet har hon buffat runt lite mer än vanligt och hittat tillbaka till ett tidigare favoritställe för fötterna. (Höger sida vid midjan upp mot levern) Hon lär nu väga runt 1 kilo och mäter ca 35 cm från huvud till fot och har 5 cm långa fötter! Även om hon för det mesta är ganska varsam i sina rörelser så kan hon nu ge mig riktigt hårda sparkar. (Gärna mot revbenen kan jag tillägga)

Pappastatus: Maken är ju bara så underbar! Häromdagen kom han hem med en påse apelsiner bara för att han vet att jag gillar det och han har tagit över dammsugandet helt hemma bara för att jag inte ska behöva böja mig framåt och ringer alltid för att höra om han ska handla. Kort sagt han anstränger sig verkligen för att underlätta för mig. Han är nog fortfarande ganska bekymrad för det här med förlossningen så jag har dragit in Förlossningskliniken på tv4 fakta för hans del. Han får ägna sig åt att spela BF på datorn i stället så han är inte så ledsen för det. För övrigt har jag märkt att det där med att få gröt i huvudet tydligen smittar, för igår glömde han bort vår förlovningsdag. När han kom hem så sa jag inget utan det var först när han kom ut i köket och såg en stor bukett rosor och ett stort rosa papphjärta med en liten kärlekstext på som det gick upp för honom vilken dag det var. Jag hörde bara ett kvävt –Men det var ju själva fan att jag skulle glömma….. Han lät så förtvivlad att jag bara kramade om honom och skrattande förklarade att det absolut inte gjorde nått och jag menade det verkligen. Vi har ju massor med förlovningsdagar och bröllopsdagar framför oss så tillfället kommer ju åter. Dessutom är han världens bästa make på alla sätt så vad är då en bortglömd förlovningsdag?!

Storebrorsstatus: Här har vi en till som börjat längta rejält efter att lillasyster ska komma ut. Han pratar ganska ofta om allt han ska göra när hon har kommit och har stora planer på vilka vaggvisor han ska natta henne med, vilka tv-program hon absolut inte får se, hur han ska hjälpa till att mata henne, att han ska dra henne i barnvagn när vi går ut på stan osv. Det är bara dom där bajsblöjorna som han med varm hand överlämnar till mig och maken. Det är nästan så att jag och maken får små föreläsningar i hur bebisen ska skötas För övrigt tror jag att han börjar ladda upp för att ta julledigt. Terminen lider mot sitt slut och jag tror han ser fram emot att få slippa läxor för ett tag (även om hans ömma moder har högtflygande planer på fortsatt lästräning). Vad jag vet, men han fortfarande är omedveten om är att det nog kommer att bli väldigt mycket tv-spel under lovet (x-box till x-mas) så lite nyttigheter måste ju pillas in i det pressade spelschemat.

Inga kommentarer: