fredag, december 22, 2006

Favoritscener

På uppmaning av Kerstin ska jag nu lista fem favoritscener och efter att ha funderat en stund inser jag att det får bli ett urval. (Det finns ju så många BRA)

Utan rangordning:
1. Matrix: Scenen där Trinity och Neo kysser varandra i hissen + replikskiftet precis innan. Hittar inte nått klipp på det men det går att se en del av den scenen i denna tribute till Trinity och Neo

2 Kill Bill: Scenen där Uma Thurman och Lucy Liu figthas i en japansk trädgård är så snygg. Ren och stilistisk bildpoesi och så gillar jag scener med snö eller annat som faller har jag märkt.


3. Sagan om ringen: Här kan jag inte välja! Jag älskar scenen när Aragon och Arwen stå på bron i Rivendale. Åkturen från taket på Sarumans torn ner i "uruk hai-fabriken" är hissnande. Fyverkerierna på Bilbos fest är underbara. Mystiken när man får möta Aragon för första gången är ...... mysrys. De mäktiga krigsscenerna. Ni förstår själva. Jag kan inte välja EN scen ur dessa underbara filmer.


4. Pulp Fiction: Finns många bra att välja på här, men en scen som på samma gång är både hemsk, frånstötande, rolig och allvarlig är när John Travolta ska försöka stävja Uma Thurmans överdos med den där vidriga sprutan. Det är verkligen en sjukt bisarr scen.


5. Hero: Den med Jet Li ni vet. Återigen är det en scen när två kvinnor slåss, men det är så vackert gjort att man nästan glömmer bort att det är en kamp på liv och död. Färgerna med alla höstlöv som faller och den totalt genomtänkta färgsättningen är bedövande vacker. Här är en bild från höstscenen

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Mycket bra val baby. PUSS.

Fru Choklad sa...

:-)

Anonym sa...

Älskar KillBill-scenen. Helt klart!

Fru Choklad sa...

Ja den är både grym och snygg på samma gång.