tisdag, maj 06, 2008

Hur tänkte dom?

Ibland kan jag bli helt fascinerad av skaparna av reklamfilmer och reklamavdelningarnas uppfinningsrikedom på olika företag. Ibland får dom mig att minns produkten bara för att filmen/produktnamnet var så bra/snyggt/fyndigt eller för att det var fånigt/dåligt/fult. Många reklamsnuttar går en spårlöst förbi medan andra får en att börja fundera över HUR dom tänkte när dom gjorde filmen eller döpte produkten.

Just nu funderar jag lite på hur dom tänkte när dom döpte en på tv ofta visad rumpsalva. Hör dom inte hur det låter? Vem, jag upprepar, VEM vill smörja sin kliande bak med Alcosanal? Alcos - anal..... känns som att det gärna får fortsätta klia, för vem vet hur det kommer att bli efter det att man smort in sig med ett alcos anal?

Över huvud taget så tycker jag att dom som jobbar med att marknadsföra produkter för läkemedelsindustrin borde gå en kurs hos skönhetsindustrin. Lite glamour vore inte dumt. Alcosanal byter namn till Flowery bottom och istället för att se människor stå och skruva på sig i olika gråtonade miljöer så kunde man ha ett gäng glada människor som lyckligt dansar ut över en sommaräng eller nått. -Tjohoooo min rumpa känns så bra med Flowery bottom.....

Eller ta den här nagelsvampsjoxreklamfilmen (som de gärna visar under middagstid så att man ska tappa matlusten) Bang! en stor sargad stortånagel täcker plötsligt hela tv-skärmen! Så otroligt äckligt! Jag håller på att spy varje gång. Jag menar vi som inte har nagelsvamp vill inte se hur det ser ut och de som HAR nagelsvamp VET förmodligen hur det ser ut! Snälla sluta visa detta på min tv. Jag kan inte för mitt liv minnas vad det där medlet i reklamen heter för när väl den där flaskan/tuben/burken kommer i bild så ligger jag ihopkrupen mellan soffan och soffbordet och kämpar mot kräkreflexen! Är det lyckad marknadsföring?

Nä så fort det är nått MEDICINSKT så får det inte vara flashigt, roligt eller snyggt. Det ska vara INFORMATIVT och inget jidder. Men det är bra också för nu har alla flourtanter fått jobb igen. Dom dyker upp i de här filmerna som informatöööörer om var du ska vända dig när du vill köpa huvudvärkstabletter (smärtan har många ansikten). Att det är Apoteket som är återförsäljare för alla dessa produkter vet vi redan, men det skadar aldrig att säga det en gång till i marknadsföringens namn och så har ju alla flourtanter fått jobb igen, icke att förglömma..........

Inga kommentarer: