söndag, maj 18, 2008

Uppsagda

Ofta drabbas jag av det lilla städvansinnet och då blir det normalstädat här hemma, men ibland så blir det det stora städvansinnet som tar över och då städar jag nästan in absurdum. Härom veckan fick jag ett vansinnesryck när jag letade efter nått i garderoben och insåg att det bor alldeles för mycket kläder i mina garderober för att det ska vara roligt att leta efter plagg som jag faktiskt tänkt bära och tittar man närmare efter så upptäcker man att utrymmet bebos av ganska många plagg som jag faktiskt inte använder alls. En del är helt enkelt utslitna, men det är en väldigt liten del av allt som finns där. Sedan finns de där totala shoppingmissarna som man bara vill glömma och dom visar sig vid en närmare granskning vara ganska många.............
Jag har varit ganska duktig på att köpa grisen i säcken om man säger så och då blir det ju därefter.... Nämen titta den var ju söt och på rea och allt. Så synd att jag inte hinner (läs orkar) prov den... ähhh det blir säkert bra och katsching gå man hem med ett nytt plagg som vid en provning i hemmets lugna vrå visar sig vara en väldigt osöt historia som både är felsydd och gjord för någon på 1.65 m med midjan under armhålorna! (För er som inte vet det så är jag 1.81 m och alltså inte skapt i standardformen.) Midjan på plagget sitter för högt upp för att vara i paritet med MIN midja, men för långt ner för att jag ska kunna låtsas som att plagget egentligen är empirskuret......... in med den i garderoben för att aldrig sätta på sig den igen. Och så här håller jag på ........ men nu har jag alltså rensat ut alla kjolar med för stor midja, blusar med midjan under mina tuttar och byxor med högvattensvarning. Allt är förpassat till det stora containermonstret som lägligt nog stod uppställd för ett par dagar på vår gård. Det finns vissa plagg som jag kommer att sakna som den blå blommiga klänningen från Indiska, men den är bortom all räddning eftersom axelbanden gått sönder (nej mamma det går inte att laga. Jag har försökt.) Och säkert kommer jag att vid något tillfälle vilja ha den där turkosa tröjan som jag slängde också, men på det hela taget så kommer jag inte att sakna nått av plaggen. De tog bara upp utrymme och inte betalade de någon hyra heller så det så.
Efter denna superrensning så har jag lovat mig själv att jag ska bli bättre på att a) känna efter om jag verkligen vill HA plagget som jag står och fingrar på och b) PROVA innan jag köper.

4 kommentarer:

Jonna sa...

Haha, precis den rensningen gjorde jag också häromdagen! Fast då jag är 1,64 så är mitt problem ju att jag köper saker som är gjorda för någon som är 1,81 :-) Men visst är det skönt att rensa!

Fru Choklad sa...

Jonna: Ha ha ha Vi kanske ska byta högar nästa gång.

Miss Upsey Daisy sa...

Jag tycker det är jätteskönt att rensa bort saker. Det känns roligare att gå och handla när man har koll på sin garderob och VET vad det är man behöver. Annars slutar det ofta med att jag köper andra saker så har jag för många X och få saker av Y som jag verkligen behöver...

Fru Choklad sa...

Ja det är verkligen skönt att rensa då och då fast koll på garderoben får jag nog aldrig ha ha. Jag har så svårt att bestämma mig för bara en stil så i min garderob finns allt från bohemchic till juristlooken så någon vidare överblick har jag inte, men nu har jag tänkt att jag ska försöka hålla mig till "bara" två stilar framöver. Hur det ska gå till har jag dock inte kommit fram till än :)