tisdag, juni 01, 2010

Tårta till mor

I lördags fyllde min mamma jämt och jag hade fått äran att göra hennes födelsedagstårta. Efter hennes önskemål gjorde jag två fyllningar som jag la mellan bottnarna redan kvällen innan för att de skulle få "ligga till sig". Det blev ett lager hallon och blåbärsmousse och ett lager med citron och vitchokladmousse. Sedan fuskade jag och beställde små rosknoppar på Chokladfabriken som jag använde att dekorera med. (Jag har ju inte börjat öva på att göra rosor än så jag ville inte börja när det var lite tidspress och sabba mammas tårta med fula rosor.) Kanterna spritsade jag med grädde och la sedan ränder av färska blåbär och hallon uppe på och avslutade med lite tårtgelé så att bären skulle ligga still! Mellan rosorna satte jag små tårtljus i guld. Inte så illa för att vara första försöket va?

4 kommentarer:

Spader Madame sa...

Du är otroligt duktig... Själv har jag kokat färsk pasta och stekt bacon. Den här veckan alltså!

Shamrock sa...

Mums! Den ser jättegod ut

Nailtastic sa...

Gud vilken fin tårta! Köpte en bok om tårtdekorering för något år sen, men har ännu inte gett mig i kast med det. :-)

Fru Choklad sa...

Spader: Tack :) Ah man blir ju glad av pasta och bacon också ju. Livet är ju inte bara tårta.

Shamrock: Tack! Ja den blev inte så tokig :)

Nailtastic: Tack! Å men du borde pröva lite. Det är fantastiskt kul och inte så svårt som det ser ut.