tisdag, januari 03, 2006

Doft nostalgi!

Jag minns mina dofter från förr med ett visst vemod och ibland med en viss saknad. Vilken var egentligen den första? Jag är inte säker på att jag kommer ihåg det. Förmodligen var det något jag fått från våra grannar i form av en halv flaska Diorissimo som hon tröttnat på. Jag minns att den doftade mycket av Liljekonvalj. Sedan minns jag en flaska Coty som jag inte kan beskriva vad den doftade förutom att den redan då var ganska så gräsligt damig och egentligen inte alls passade på en 13 årig flicka, men för mig var den ändå guld värd just då i sin egenskap av en riktig parfym, eller ja Eau de toilette som jag senare insåg var dess rätta benämning. Därefter följde diverse flaskor Date. Ni som är födda sent 60-tal och tidigt 70-tal vet vad jag pratar om! Phu att vi stod ut.

När det sedan var dags för gymnasiet så började jag också sommarjobba och när pengarna rullade in användes de snabbt till bland annat doft. Nu minns jag inte den korrekta ordningen, men mina senare tonår och början av mitt 20e decennium fylldes av dofter som: Beverly Hills från Giorgio, minns ni den? En mycket påträngande ganska blommig historia. Private Collection från Estée Lauder, en stram frisk doft som ändå hade en del tyngd över sig, från Estée Lauder som för övrigt var en av de första att lansera doft i USA (1953) tillsammans med Elizabeth Arden (1935). I Europa hade man hållit på ett bra tag med parfym Chanel (1921), Lanvin (1925) och Patou (1925) för att ge ett par exempel. (Patou hade för övrigt länge världens dyraste parfym med sin Joy de Patou).

Tillbaka till mina gamla dofter. Jag upptäckte rätt snabbt Dior i allt vad huset stod för och skaffade mig således både Dune (ååå vad jag älskade accenten av mandarin) och naturligtvis Poison som var så många kvinnors självklara val på 80-talet. Anis-Anis, mjukt, varmt blommig. Le Jardin från Max Factor, kan bara beskrivas som blommig! Jag minns att Jean Seymour gjorde reklam för den och det var nog mer de otroligt romantiska och vackra bilderna som fick mig att köpa den än doften i sig. Min syster hade Lou-Lou så den kunde jag inte ha, men jag gillade den söta doften. En liten flaska Beautiful hade jag också. (blommigt blommigt) Diva från Ungaro, elegant doft. Cést la vie från Christian Lacroix i en bisarr flaska som ska likna ett riktigt hjärta, men doften var god. Kenzos Ca scent beau. Paris från YSL. Oscar de la Rentas signaturdoft. Ysatis från Givenchy, kryddig och blommig med lite tyngd. Bysance från Rochas. Oh den älskade jag. Den var lite söt och kryddig. Valentino från Valentino med fruktig, (melon)blommig sofistikerad touch.

Närmare i tiden har jag haft Safari från Ralph Lauren. Bara flaskan var värt priset eftersom den var så enormt vacker och doften var varm och lite kryddig. Jag är ytterst irriterad över att den inte går att få tag på i Sverige längre. Noa noa en underbart exotisk doft som jag var lite extra kär i från Otto Kern. En flaska Roma har jag också haft (Biagotti) Obsession från Calvin Klein, men det ansåg jag snabbt vara ett felköp eftersom doften helt enkelt inte passade mig hur gärna jag än ville. Escadas sommardoft 2004. Deep red från Hugo Boss. Den gillade jag också mycket.

OJ vad många det blev och då har jag bara räknat upp de dofter som jag haft i originalstorlek och förmodligen ändå glömt några! Till detta kommer alla småflaskor och prover som jag fick under universitetsåren då jag jobbade extra i ett parfymeri!

De dofter som står i badrummet idag är Rockin Rio från Escada som har en fräsch exotisk citykänsla. Den bar jag på mitt bröllop i somras! Burberry från dito. En snäll doft som passar på jobbet. Woman från Sonia Rykiel för dagar då jag inte vill dofta som ”alla andra”. En tuff doft med stråk av viol i sig. Amor Amor från Cacharel som passar mycket bra på kvällen och till fest. Hypnotic Poison från Dior för kvällar då man vill känna sig lite farlig……. Provocative från Arden för dagar när man är på det humöret och sist men inte minst Gaultier2 som jag fick av min älskade make i julklapp. Den använder jag mycket eftersom jag blev häftigt förälskad i den första gången jag provade den på NK.


Vad har ni haft genom åren?

För inspiration och minnesuppdatering se denna härliga länk
http://www.parfumflacons.de/sv1.htm

Inga kommentarer: