onsdag, maj 17, 2006

"Veronika bestämmer sig för att dö" av Paulo Coelho

Jag har läst boken "Veronika bestämmer sig för att dö" av Paulo Coelho som fick sitt genombrott med "Alkemisten". Jag trodde att boken skulle handla om frågor runt livet och döden och att aspekterna på en ung kvinnas val att ta sitt liv skulle belysas ur olika vinklar. Jag kunde inte haft mer fel.

Boken börjar med att Veronika tar en överdos sömntabletter och lägger sig ner för att vänta på döden. Hennes tankar är lugna och sansade och skälet till att hon tar detta avgörande beslut är långt ifrån dramatiskt eller hjärtskärande. Hon har helt enkelt tröttnat på livet. Till slut somnar hon in, men vaknar upp på ett mentalsjukhus där hon får veta att överdosen medicin gjort stor skada på hennes hjärta och hon har bara en kort tid kvar att leva. Här börjar egentligen boken och den fråga som man ställer sig efter att ha läst berättelsen rör inte döden vs livet utan snarare galna människor vs "normala" människor. Vad är galenskap? Vad är en normal människa? Varför är det så "fel" att tänka på ett annorlunda sätt?
På mentalsjukhuset möter Veronika människor som påverkar henne, men hon påverkar även dem. Hennes närvaro med den allmänt kända vetskapen om att hon mycket snart kommer att dö ställer världen på ända för både vissa intagna och vissa av vårdpersonalen, speciellt läkaren.
Det jag gillar med boken är kanske inte i första hand själva handlingen som är lugnt och stillsamt berättad utan snarare bokens förmåga att få mig att TÄNKA, att vrida världen lite till ett annat perspektiv än vad jag är van att betrakta den från och framför allt att ifrågasätta mina invanda mönster och tänka över mina val. Ni vet sånt som går per automatik, det där som gör att dagen rullar på.
Jag stöter ofta på böcker som talar till mitt hjärta eller roar mig, men det är inte alla som talar till min hjärna på detta sätt.

Bling Bling Girl ger boken: B B B B (av fem möjliga B)

Inga kommentarer: