torsdag, september 27, 2007

Datorpanik

Igår hade jag en nära döden upplevelse med min dator.

Jag har börjat med en ny låt och har då fått den idén att jag den här gången ska testa att göra den från andra hållet så att säga. Normalt brukar jag börja med att hitta på en synth- eller basslinga som jag sedan bygger upp låten runt. Sist kommer sången och texten. Så den här gången tänkte jag testa att göra allt tvärt om.

Texten har jag fått till och nästa steg var alltså melodin och mitt i gårdagens matlagning stod jag och hummade på nått som jag plötsligt insåg skulle kunna funka till den nya låten så med Lilla damen under armen rusade jag in till datorn och slog på allt som skulle på för att kunna föreviga min idé. ( Det är rätt sött för man hör Lilla damen "prata" mitt i sången.) När sångfilen var gjord så fick jag för mig att lyssna på mitt melodifestivalbidrag för att kolla tonart och lite sånt.

VE OCH FASA! Plötsligt låter sången på den låten som Musse Pigg!!!!!!! Rätt kul iofs, men det slog mig i samma sekund som jag hörde haveriet att jag inte har någon säkerhetskopia på NÅGON av mina låtar. Kraschar datorn så är ALLA mina låtar borta!!!!!! Då blev det svettigt vill jag lova. Maken fick hastigt och lustigt ta över både matlagning och Lilla damen så att jag kunde återställa min låt och sedan började en nervös genomgång av resten av låtarna (ca 100 st). Konstigt och skönt nog var det inte nått fel på dom andra och efter att ha ägnat kvällen åt en genomgång av burken så visade det sig att det inte var virus eller nått annat läskigt heller som drabbat min burk. Pust, man kan ju få fel på nervösen för mindre.....

NU har jag en säkerhetskopia på mina låtar......

Det jag stilla undrar nu så här dagen efter är varför dom gör så här mot en med jämna mellanrum? Varför kan dom inte bara vara snälla små burkar och göra som man vill och framför allt låta ens dokument vara på samma sätt som det var senast man var inne i det. (Med tanke på vad jag var tvungen att göra för att återställa sången är det omöjligt att jag bara "kommit åt fel knapp".) Nej dom har liv dom små eländena. Jag har sett Terminator jag vet vad som komma skall!!!! Dax att börja med combatövningar..........

Inga kommentarer: