fredag, september 14, 2007

Kökshäxan

Ikväll kommer våra bästa vänner C, J och Lilla W över på middag och efter lite funderande kom jag förra veckan på den geniala idén att göra klassisk schweizisk ostfondue. Fondue var tydligen poppis på 70-talet och lär vara på väg tillbaka så det blir en middag som känns både lite vintage och trendig. Själv har jag aldrig slutat att gilla fondue av olika slag och eftersom vi har en fonduegryta är det ju synd att låta den stå i skåpet utan att användas, så ikväll åker den fram.

Normalt gillar jag att experimentera i köket, men det finns vissa rätter som kräver sitt original så att säga och dit hör enligt min mening den klassiska ostfonduen. Det här receptet har jag testat förut och det känns genuint och är dessutom otroligt gott så varsågoda här kommer det:

Ingredienser 4 port:
1
vitlöksklyfta
1 1/2 dl torrt
vitt vin
225 g riven gruyèreost
225 g riven emmentalerost
1 msk
majsmjöl
2 msk kirsch
1/2 krm salt
1/4 tsk
paprikapulver
1/4 tsk riven
muskotnöt

Så här gör du:Skär
vitlöken mitt itu och gnid fonduegrytans insida med halvorna. Häll i vinet och värm långsamt. Flytta sedan grytan till det tända spritköket. Tillsätt ostarna, lite i taget, och rör hela tiden tills alltsammans smält.Blanda samman majsmjöl och kirsch och rör ner i grytan när osten börjar bubbla. Sjud i 2-3 minuter under omrörning. Tillsätt kryddorna, smaka av och servera med brödtärningar att doppa och en grönsallad.

Till efterrätt ska vi äta Nektariner under mascarponetäcke som jag skrev om under kökshäxan den 2 september.

Ska ni äta nått gott i helgen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅÅ, gud så gott. Vilken helkväll.

Ha det bäst!

Fru Choklad sa...

Maria: Ja magen lär stå i 38 hörn om ett par timmar!
Du också!

Miss Upsey Daisy sa...

Renoveringsmänniskor lagar inga stordåd....

Annie - PD sa...

Mums vad det där lät gott :)
Vi åt bara färdigmat ihelgen, nu får jag dåligt samvete...