söndag, september 02, 2007

Kökshäxan

Även om jag inte har någon bild så kan jag tala om att den här superenkla efterrätten är väl värd de få minuter den tar att göra!

Nektariner under mascarponetäcke

Dela två nektariner och ta bort kärnan. Lägg dem med snittytan upp i en ugnsfast form som är lite lätt oljad eller smörad så att de inte fastnar.
Blanda en ask mascarpone (gärna ekologisk) med en skvätt konjak och ett par teskedar vaniljessens. (Har du inte vaniljessens så går det säkert lika bra med vaniljsocker. Var då bara noga med att smaka av så att ostkrämen inte blir för söt.) Vill man ha ostkrämen lite sötare så kan man ha i pudersocker, men jag testade utan eftersom nektarinerna var perfekt mogna och hade en härlig sötma i sig själva. Lägg en stor klick ostkräm på varje nektarinhalva och avsluta med ett tunt täcke råsocker.

Lått nektarinerna stå inne i ugnen på högsta temperatur i ca 10 minuter så att sockret karamelliseras. Njut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så enkelt och gud så gott. Detta måste jag bar testa!

Fru Choklad sa...

Maria: Ja det tycker jag absolut att du ska göra! Det är ju så snabbt ihoppsvängt att det tom hinns med mitt i veckan.