fredag, april 18, 2008

Nödvändigheter i skafferiet

Vi har nog alla olika varor som vi anser alltid ska finnas hemma i kylskåpet eller skafferiet. Hemma hos oss är nog den listan ganska lång eftersom jag vill kunna laga nått riktigt gott även om vi inte har varit i närheten av en affär på flera dagar (stor risk, men i alla fall).

På denna lista finns torkade aprikoser. En hackad på morgonyoughurten hjälper till att hålla järnvärdet på plats. Lite hackade i brödet gör det saftigt och ger lite sötma. Hackade i ris tillsammans med saffran och kryddor och mandel så får man ett ljuvligt orientaliskt ris. I köttgrytor ger de fin sötma och ger med rätt kryddor smak av orienten. Perfekt nödmat när man behöver få en energikick men absolut inte hinner äta osv osv. Ni fattar själva. Torkade aprikoser måste finnas hemma :)

Häromdagen var det dags att inhandla nytt paket, men när jag stod där med Lilla damen på armen, och tittade efter det gamla vanliga paketet såg jag att ICA kommit ut med torkade aprikoser i sin ”I love eco” serie. Jag tog ett paket och tittade på de mörka små aprikoserna som låg där inne. Jag är ju van vid stora, gula aprikoser så jag var lite tveksam till att stoppa paketet med de här små brunaktiga sakerna i shoppingvagnen, men Lilla damen pekade på det röda hjärtat på etiketten och sa ”däää” och det avgjorde saken. Det fick följa med hem. Väl hemma så tog nyfikenheten överhanden och jag öppnade paketet och bet i en……… oj ……. wow……. himlen i min mun…….. Det var en otrolig skillnad kan jag säga. Smaken var rik, nyanserad och har ett bredare spektrum än vad ”vanliga” torkade aprikoser någonsin kan drömma om. Aldrig med de gula svavlade sakerna i mitt skafferi, inte en chans sedan jag upptäckt att himlen ryms i en ekologisk torkad aprikos.

I love eco….. I really do…..

5 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Du fick mig att öppna ögonen för nya saker... inte för att apprikoser någolunda är nytt men just användingsområdet.

Spader Madame sa...

OK, då ska jag väl handla det också då...för det passar väl med något från frysen ;-))

Gillar dina mattips!! Trevlig helg!

Annie - PD sa...

Jag är också så nöjd med I love Eco grejorna. Citronerna i tre pack är också såååå goda :)

Anonym sa...

Å, så gott. Jag älskar torkad frukt i alla dess former och aprikoser och ringäpplen är favoriter.

Måste testa.... låter underbart!!!

Fru Choklad sa...

Miss UD: Visst är det häftigt när man hittar nya sätt att använda ingredienser på! Jag ska lägga ut receptet på mitt orientaliska ris så att du kan testa det. Superlätt att göra, användbart till mycket och gott, gott, gott.

Spader madam: Va kul att du får inspiration här! Trevlig helg du med!

Annie: Citronerna har jag missat! Ska genast testa dem. Kan tänka att de är lite mjukare i smaken än icke eco-odlade.

Maria: Ja visst är det gott! Som godis!