lördag, april 26, 2008

Kvällens meny

Om en stund får vi gäster här hemma och kvällens meny är fransk eftersom jag fått en släng av Medelhavslängtan igen efter en ganska lång period av Asienkärlek.


Först blir det en "blomma" av tomat, aubergine och zucchini som jag penslat med vitlökssmör och saltat och pepprat lätt och sedan lagt en bit chèvreost över. Plåten ska bara in i ugnen en stund så att osten smälter ner över grönsakerna.

Sedan blir det ugnsstekt kyckling på en bädd av potatis och vitlöksklyftor och massor av färsk timjan och rosmarin. Superlätt att göra eftersom allt sköter sig självt i ugnen med man fixar med annat.Sist men inte minst en paj med fikon och pistagenötter på en kräm av riccota- och mascarponeost sötad med honung och lite vaniljextrakt.

Alla bilderna är tagna innan rätterna hamnat i ugnen (om nu någon tycker att det ser lite blekt ut.)

8 kommentarer:

Missy sa...

Åh så GOTT! Vill du komma hit och laga lite mat till mig, månne...? :o

Anonym sa...

Å, gud så gott och fantastiskt vackert. Mmmmmmmmmmm....

Fru Choklad sa...

Missy: Säg bara till så kommer jag som ett skott ;)

Maria: Ja pajen var underbar. Kul när det lyckas första gången man gör nått. Vill du receptet så är det bara att säga till så skickar jag det.

Miss Upsey Daisy sa...

Du är så duktig och intresserad av matlagning också. Det är något jag skulle vilja börja lära mig mer om.

Spader Madame sa...

Jag har visat Mamma dina vackra blommor. Tror du att de funkar med mozzarella?

Fru Choklad sa...

Miss UD: Ja det har blivit ett stort intresse och nu när jag har barn känns det viktigt att ge dem en bra matkultur så att de inte står där med en påse makaroner när de flyttar hemmifrån!

Spader madam: ja det är jag övertygad om att det gör. Smaken kommer då att bli mildare och man får passa dom så att osten inte blir bränd.

Laila och Johan sa...

det där ser ju hur gott ut som helst!!

Fru Choklad sa...

Loppanlej: sno receptet vet ja.