lördag, mars 07, 2009

Lördagsblandning

Idag har vi varit på sonens skola på öppet hus. Det ordnas varje år och är en rätt trevlig och småskuffig tillställning. Klassrum och korridorer fylls av elever, anhöriga och lärare som trängs än hit och än dit för att gå och besöka de olika klassrummen och tala med eleverna. Alla barn delas in i olika lag som turas om att vara i klassrummet så att nyfikna kan ställa frågor om hur det är att gå i just den klassen. Sonen skulle vara där mellan 13.00 -13.30 och sedan var hade hans klass köruppvisning kl 14.00 så det var rätt lagom. Det som vi föräldrar brukar gnissla lite över är att det är obligatoriskt att baka. (Nä ok inte jag då da, fast i år var jag liiiiite gnisslig eftersom jag just varit sjuk precis, så entusiasmen var ju inte direkt på topp.) Eftersom sonen går i trean så var det i år dags att baka småkakor och eftersom det där går att göra det rätt enkelt för sig, så gjorde jag också det och slog till med att baka Chaisnittar. Det är ungefär som kolasnittar fast med de klassiska chaikryddorna också. Idag köpte jag tillbaka en påse och dom var riktigt goda. Vi tog en liten fika hemma nu på eftermiddagen och jag fick tummen upp av samtliga i familjen så jag tror inte jag behöver vara orolig för dom som köpte mina kakor med sig hem :)
Det är riktigt råkallt i Stockholm idag och därför så försökte jag mana fram lite vår på ögonen istället. Det blev "bambo" "amazon" och "muffin" samt pennan "green card" allt från MUS. Bambo är så fin med sitt gröna guldiga skimmer, en riktig favorit.
Ikväll ska vi bara ta det lugnt och äta en god middag samt kolla på Melodifestivalen. Jag är fortfarande rätt trött efter veckans influensa attack så det blir alldeles lagom för mig det.
Imorgon ska vi tydligen kolla på en ny tv om jag fattat maken rätt. Det går någon sorts "köpa ny tv" epidemi genom släkten just nu hi hi. Både makens systers man och makens bror har slagit till på nya flashiga saker. Maken har inte bestämt sig förrän precis nu för vad det är vi ska ha, så vi blir sist ut trots att jag tror vi (läs maken) talade om det först. Ja ja det blir nog väldigt bra när vi (läs maken igen) satt ner foten :D

6 kommentarer:

Spader Madame sa...

ÅÅÅÅÅ- jag handlar kakor på hembageriet eller ber barnen tigga hjälp av farmor... Bakning är inte Spaders grej riktigt!

Guldigt snyggt!! Det blir säkert bra med ny TV!

Fru Choklad sa...

Spader: Fast de här var suuuuperlätta. Bara att röra ihop och lägga på plåt in i ugnen, tadaaaaa.
Tack! Ja "bambo" är verkligen fin.

marinamake sa...

Men å vad du verkar huslig och pysslig med allt bakande och grejande, du som varit dålig och allt! Jag bakade jättemycket innan barnen och när de var mindre, men nu hinner jag aldrig eller orkar inte. Jag saknar det! Hoppas du är på benen nu iallafall!

Fru Choklad sa...

Marina: Ja jag tycker det är rätt avkopplande att pyssla i köket och de här kakorna var rätt simpla att slänga ihop kan jag säga. Jo tack jag är på benen igen. :)

J sa...

Du är så vacker. Jag älskar dina bilder!
Kakorna låter jättegoda, är de verkligen lätta att göra? Även för en ren amatör.

Fru Choklad sa...

Hanton: Nu blir jag jättegenerad ju..... Tack för komplimangen. Ja kakorna är superlätta. Bara att röra ihop i princip. Vill du ha receptet?