söndag, mars 01, 2009

Semmelbak

Just nu står en deg och jäser för fullt ute i köket. Här bakas det semlor, men som vanligt när Fru Choklad är i farten så är det med twist. Jag menar vanliga semlor finns det ju att köpa över allt så varför ska jag baka vanliga semlor nej nej här bakas det Stjärnanissemlor som sedan ska fyllas med konjaksgrädde. (Barnen får någon barnvänligare grädde tror inte att de uppskattar konjaksgrädde utan vaniljgrädde blir säkert populärare hos dom.) Förra året gjorde vi Saffranssemlor med hjortrongrädde och dom var mycket goda så det ska bli kul att se hur den här smak kombinationen kommer att stå sig mot förra årets succé. Vill ni testa så har jag länkat till recepten jag testat eller så går ni in på http://www.alltommat.se/ och söker bland alla smaskiga semmelrecept.
Bild lånad från Allt om mats sida och det är Henrik Frithiof som tagit bilden.

11 kommentarer:

Anonym sa...

åååh, det både ser och låter gott som sjutton =)

Miss Upsey Daisy sa...

Låter väldigt gott. Kanske även jag som inte är så semlig av mig :D

Spader Madame sa...

Så kanske inte jag ska göra... Köpte färdiga bullar och färdig mandelmassa. Blir inte riktigt samma sak, men nästan väl? Ska inte låta Esset läsa om förra årets - han är så knasigt förtjust i hjortron, men så plockar han dem själv också!

Fru Choklad sa...

Miss Purple: Det var faktiskt riktigt gott! Värt att testa helt klart.

Miss UD: Hemlagat blir ju alltid lite extra. Å andra sidan har jag ett par muffinsrecept som jag tror skulle vara mer i din smak.

Spader: Men ska du inte testa de där med hjortrongrädde i alla fall? Esset skulle bli salig kan jag säga. De var outstanding.
Fast det är helt ok att köpa bullar och mecka ihop själv också.

Spader Madame sa...

OK, nu kom äldste sonen in och han vill också äta hjorton-semlor! "Låter skitgott ju" Fasiken, blir till att fixa!

Fru Choklad sa...

Spader: ÅÅÅ men jag kan trösta dig med att det inte är svårt. Och jag lovar att det är värt besväret. Kram!

J sa...

Åhhhhhhhh jag säger bara Åhhhhhh nu blir jag grymt sugen på semlor! Kram

marinamake sa...

Åhh vad smarrigt! Semlor är det godaste jag vet! Törs inte ens räkna efter hur många jag har smällt i mig redan, säkert minst tio stycken :o

Fru Choklad sa...

Hanton: De blev riktigt goda. Man kan gott vara generös med stjärnanisen. Det hade inte skadat med ½ -1 tsk till jfr med vad som står i receptet.

Marina: Å men då måste du testa något av recepten på "Allt om mat's" sida. Jag är väl inte så jättesemlig av mig men en per år vill jag absolut ha. Det hör till.

CrazyNails sa...

ÅÅh jag är helt tokigt semelsugen nu!!!

Fru Choklad sa...

CrazyNails: Ja hi hi ibland kommer suget snabbt. Det finns ju många goda semlor att köpa men jag tycker nog att hembakat är bäst trots allt.