måndag, maj 28, 2007

Ett framtida yrkesval

När man pratar med sonen om vad han ska bli när han blir stor har valen sedan flera år tillbaka fallit på polis, brandman och ambulansförare, men de senaste dagarna har jag insett att det finns ytterligare alternativ. I helgen har han medan jag lagat mat suttit vid köksbordet och målat teckningar på löpande band och det var inte tyst en minut kan jag meddela. Munnen gick oavbrutet och jag lyssnade nog bara med ett halvt öra eftersom han mer pratade för sig själv än med mig.

Efter en stund så inser jag att han har en teknik som jag aldrig sett förut hos ett barn! Först ritar han en massa gubbar och ett par monster. Medan han ritar så ger han gubbarna namn och beskriver ingående monstren i detalj och vad de har för olika kraft (skjuta eldbollar eller stirra med isande blick etc) Sedan tar han en krita, oftast röd, och börjar med energiska rörelser måla över alltihopa samtidigt som han beskriver det stora slaget som utspelar sig på pappret.

Varje teckning är alltså inte bara en bild utan en hel liten film i stillbilder målade på varandra. Ok tekniken må behöva finslipas, men nog är det en lite animatör på gång här!!!!

Lilla damen verkar vara på väg åt ett helt annat håll. Hon kommer nog att bli hemlig agent eller jobba för SÄPO. Anlag för att bevaka folk har hon onekligen. Visserligen är det bara mig hon bevakar ännu så länge, men det gör hon å andra sidan med besked. Hon kan ligga slapp som en avsvimmad i min famn och sova i timmar, men om jag så försöker antyda att jag tänker lägga ner henne (för att vila min stackars rygg en stund) så åker genast ett öga upp och utan att kunna prata så framför hon med blicken att hon inte tänker finna sig i att bli nedlagd någon stans här inte. Skulle jag fullfölja rörelsen och faktiskt lägga ner henne så har jag inom loppet av 10 sekunder en jättevaken bebis som kallar på min uppmärksamhet. (Hon får mig faktiskt att undra om det inte står i barnkonventionen att det är ett brott att avvika mer än 50 cm från sin bebis!) När vi är ute och går med vagnen övar hon bevakningsteknik från håll. Hennes blick är HELT fixerad vid mig och med en liten bestämd rynka mellan ögonen talar hon om för mig att jag är dödens om jag ens antyder att avvika från min post vid styret! Agent Lilla damen med rätt att ge mammas öron en omgång, typ!

En animatör och en agent på väg genom livet alltså!

4 kommentarer:

Annie - PD sa...

Hahaha, låter mycket lovande! :D hon får gärna bli trainee hos mig när hon står på benen!

Anonym sa...

åååå, helt underbart :-)

Miss Upsey Daisy sa...

Världen kan vara nog så stor för en liten dam :-)

Fru Choklad sa...

Annie: Ja du och Lilla damen ute på agentuppdrag!Hihijag kan se det framför mig.
Annie: You have so much to learn young padwan.
Lilla damen: Yes master.
:)

Maria: ja man har aldrig tråkigt när man har barn.

Miss upsey daisy: Ja men jag är säker på att hon en vacker dag kommer att ta den med storm.