fredag, maj 04, 2007

Citronernas öde

Dagen före valborgsmässoafton bestämde sig en av de tre citronerna på mitt lilla träd för att den var klar så till valborg blev det en smaskig citronmarängpaj med MYCKET ekologiska citroner!

Det är mycket lättare än vad man kan tro att göra denna paj så sno gärna receptet!

Deg:
3 dl vetemjöl
150g smör
2 msk vatten
Citronkräm:
3 dl vatten
1½ dl socker
6 msk maizenamjöl
saft + skal från 2 citroner
3 äggulor
3 msk smör
Maräng:
3 äggvitor
1 dl socker

Hacka samman mjöl och smör. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en smidig deg. Låt stå kallt en stund och tryck sedan ut den i en pajform. Förgrädda pajskalet i 15 minuter i 200 grader. Sänk värmen till 150 grader.
Blanda samman vatten, socker, maizenamjöl och citronsaft i en kastrull. Rör i krämen medans den kokar upp. Tag den från värmen och tillsätt äggulor, rivet citronskal och smör. Låt krämen svalna innan den hälls i det förgräddade pajskalet. Vispa äggvitorna hårt och tillsätt sedan sockret lite i taget. Bed marängsmeten över citronkrämen och grädda pajen i 150 i ca 10 minuter. Marängen ska få lite färg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow vad gott!

Så impad. Måste göra oxå.

OCh helt fantastiskt att kunna göra det med "egna" citroner....

dddd sa...

Gode tid så gott.. Mmmmm... Det måste jag göra! Egna citroner dessutom! Säger som Maria - impad!

Fru Choklad sa...

Maria: Ja det var ju väldigt exklusivt att kunna göra pajen med hemodlade citroner! jag tycker verkligen du ska prova att göra den! Den är jättelätt att göra och väl värt mödan!

Miss KYD: Det är första riktiga skörden jag får på det här lilla trädet och jag tror att jag ska göra tradition av att göra paj när jag får mogna citroner! Den är knasigt god!