tisdag, maj 29, 2007

Filmlista

Det har varit dåligt med utmaningar och listor på sista tiden så jag slår två flugor på smällen och gör en egen lista som jag sedan utmanar några favvobloggers med!

Temat är film och jag vill veta dina tre i topp på följande och motivera gärna varför. Det är roligare att läsa då:

Filmpuddingar:
1 Viggo Mortensen (men BARA i sin roll som Aragon i Sagan om ringen, för där är han så lik min man! Fast maken är korthårig.) och Gary Oldman. (Jag får ta två på första plats. Det är min lista!) (Gary Oldman är för övrigt min absoluta favoritskådespelare alla kategorier. Så nu vet ni det.)
2 Ralph Fiennes (Stilig karl helt enkelt.)
3 Keanu Reeves. (Lite tveksamt, men i alla fall om man ser till hur han ser ut i Matrix! Kläderna gör mannen?)

Filmpinglor:
1 Angelina Jolie (Snygg som tusan och visar att vackra kvinnor inte behöver vara små hjälplösa våp!)
2 Salma Hayek (Snygg som tusan och duktig skådis är hon också)
3 Catherine Zeta-Jones (Har en utstrålning som slår det mesta! På röda mattan gnistrar hon som en diamant.)

Kärlekspar:
1 Aragon och Arwen i Sagan om Ringen. (Ahhhh kärlek så man bara smälter!)
2 Neo och Trinity i Matrix (Jag hatar att hon dör i sista filmen. Jag hatar det!!!!)
3 Jack och Rose i Titanic (Är så svag för den här typen av Romeo och Julia-par)

Favorit monster:
1 Alien (Vinner med hästlängder! Bättre monster finns inte.)
2 Frankenstein (Med Boris Karloff that is! Tror inte jag var mer än 7 -8 år när jag såg filmen första gången, men redan då tyckte jag genuint synd om monstret.)
3 Clownen i DET (Fy farao! Jag pallar inte med clowner sedan jag sett DET och Poltergeist)

Plats/ställe du sett i en film och gärna skulle vilja bo på:
1 Rivendell (Vattnadal) i Sagan om Ringen. (Där skulle jag bo och bara göra musik och läsa böcker tills jag blev 148 år och stilla somnade in...)
2 Hogwarts i Harry Potterfilmerna. (Där skulle man gått istället för på Stockholms Universitet!!!)
3 Huset i The Haunting med bla Liam Neeson (Det är så coolt.)

Filmer som kräver näsdukar:
1 Höstlegender med bla Brad Pitt. (Har den på video, men vågar inte se om den för jag förvandlas till Niagarafallen av den.)
2. Schindler´s list. (Såg den på bio och grät så att hela bänkraden skakade.)
3 ET (Säg den som inte grinar !!!!!) (En annan gråtis är A.I. Åhhhh fy vad jag grät när jag såg den.)

Actionrullar för hårdkokta stunder:
1 Kill Bill 1 och 2 (Uma Thurman är lysande och så cool att man nästan fryser när man tittar på henne! Tom den före detta sjöjungfrun Darryl Hanna är riktigt tuff i den här underbara rullen! Och Lucy Liu!!! Iiiihhhh snygg och cool så att man dånar. )
2 Sin City (Nästan på gränsen för vad jag klarar av av visuellt våld, men med en bländande teknik så är den ändå otroligt snyggt gjord. Nä den måste vara med på listan helt enkelt.)
3 Gladiator (Grym historia med mycket testosteronaction.)

Skrattframkallande filmer:
1 En fisk som heter Wanda. (Här finns många scener som får mig att skratta och den håller än.)
2 Nästan allt som Monty Python har gjort. (När en hög genier gör fil ihop kan det inte bli fel!)
3 Ombytta roller med Eddie Murphy (Kommer mest på tv serier som får mig att skratta så jag drar till med den här på tredje plats. )

Tre rollfigurer du skulle vilja ha spelat själv:
1 The Bride i Kill Bill-filmerna. (Tänk att få vara så cool och en riktig actionhjältinna! Wow!)
2 Hermione Granger. (Jag vill gå på Hogwarts säger jag ju!!!!)
3 Gandalf i Sagan om Ringen. (Jag vill också vifta med en stav och vara vis.)

Nu utmanar jag Tinitussan, Fröken Lund, Fredrik, Miss KYD, Annie, Miss Upsey Daisy, Missy och alla andra som känner sig manade att göra en egen lista! (Ingen av de specialutmanade ska känna sig tvingade till det här utan utmaningen ska bara antas under förutsättning att du tycker att det känns kul. Annars låter du bli!)

6 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Utmaningen antagen!

Hoppas på att kunna leverera ikväll.

:-)

Jonna sa...

Herregud, såg din blogg för första gången idag och måste säga att 1. den är mycket bra :) 2. du är min tvillingsjäl när det gäller filmer ju! Jag hade troligtvis svarat exakt likadant :) Mycket bra smak!

Anonym sa...

Kul lista - jag utmanar mig själv om det är okej?

Anonym sa...

Jag börjar jobba på utmaningen om några minuter. ;)

Missy sa...

Utmaningen antagen ;-)

Fru Choklad sa...

Miss Upsey Daisy: Kul! jag ser fram emot att läsa din lista!

Jonna: Vad glad jag blir! Tack! Och filmtvillingsjäl också!!! Inte varje dag man får det! ;)

Miss E: Självklart! Ska bli jättekul att se vad du svarar!

Fredrik: Jag flyger över om en stund och kollar din lista. Oj vad nyfiken jag blir!

Missy: Undrbart! Jag ser fram emot att få läsa din lista!