onsdag, maj 16, 2007

Morgonhaveri

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig vilket speciellt sonen blev varse i morse!

Straxt innan vi skulle gå iväg till skolan så bad jag sonen att tömma sina gympaskor på sand. (Detta görs i brist på bättre ställe ner i toan) Jag har upptäckt att denna uppmaning är ganska nödvändig varje morgon om man inte A: vill ha hela hallen full med sand, eller B: en son med grymma skavsår på fötterna. (Pojkar på 7½ år har nämligen alltid sand i sina skor. Det börjar tidigt på våren och håller i sig en bra bit in på hösten.)

Sonen studsar snällt in i badrummet med gympaskorna i högsta hugg medan jag diskar upp efter frukosten.

Plötsligt hör jag sonen vråla:
- Arghhh! Mamma! Jag tappade skon i toaletten!
-Ha ha skoja inte nu. Ta på dig skorna och jackan. Vi ska gå nu.
-Men jag HAR tappat skon i toaletten.
Jag tvärnitar och släpper det jag har för händerna och rusar till toan och mycket riktigt. Där står sonen med en droppande sko i handen.

Två tankar rusar genom huvudet ungefär samtidigt:
Vad ska ungen ha på fötterna!!!!!!!! och
Tack och lov att jag lyckats tjata in att man alltid ska spola efter sig.

Idag har sonen gummistövlar! Hepp!

7 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

När jag var Au-pair brukade den minsta tjejen stoppa ner schampoflaskor och borstar i toan för att leka. Den stora tjejen var halvslarvig med att spola....

Jag skulle nog ha krävt mer betalt!

Ms.Take sa...

Kudos till att ha lyckats få till alltid-spolnings-rutin i hemmet, lättare sagt än gjort! =)

Anonym sa...

Oj, oj, oj. Vilken grej. Jobbigt när det händer men en underbar historia att blogga om!

Gummistövlar rules ;-)

dddd sa...

Han spoalde ju iaf innan. Det var ju himla bra. ;)

Fru Choklad sa...

Miss UD: Du borde DEFINITIVT fått mer betalt! Varför vill vissa barn leka i toaletten? Vad är grejen?(Tack och lov har jag sluppit det med sonen. Han har inte varit toafatischist.)

MS.take: Ja till slut så verkar det sitta, men jag lovar det har föregåtts av mycket tjat!

Maria: Ja jag borde skriva mer om sonens bravader. Vi har det så här ganska ofta hemma hos oss :) och det är mer kul än jobbigt, så jag ska tänka på det nästa gång det känns som om jag har bloggtorka.

Miss KYD: Ja ibland lyckas man i den vuxenambition som kallas barnuppfostran!

Anonym sa...

Hahaha, ja se barn och vad dom hittar på..! :)

Fru Choklad sa...

Fredrik: Japp den enklaste lilla övning kan bli till en katastrof!