onsdag, juni 25, 2008

Hovrätten nästa

Det finns somliga tingsrätter i Svea rikes land som behagar ha en ytterst frikostig tolkning utav 36§ i avtalslagen. Uppenbarligen har denna något överdrivna generositet inte varit till min huvudmans fördel varför jag nu ämnar vända mig till högre rätt för omprövning av detta minst sagt märkliga, ja jag dristar mig till att även kalla det förolämpande, domslut.

Jag vill på intet sätt låta påskina att domaren i den gudsförgätna tingsrätten i fråga, skulle vara inkompetent eller på annat sätt ha brustit i uppmärksamhet eller lagefterlevnad. Kanske kan jag dock tillåta mig att antyda att domarens objektivitet skulle kunna vara något naggad i kanten då svaranden (via sitt ombud) inte kände några som helst hinder för att dra den ena snyftvalsen efter den andra. Förvisso må svarandens ombud applåderas då han skickligt utnyttjat varje vinkling av situationen där svarandens goda vilja upphöjts till vad som närmast kan beskrivas som gudomlig. Icke desto mindre måste rätten se till de rättsfakta som föreligger i målet och däri står motpartens goda vilja icke att finna hur gärna hans hårt arbetande ombud, medelst skohorn, än söker få in detta. En domare må icke låta sig påverkas av snyftvalser så till den milda grad att man i och med detta anser sig ha rätt att jämka ett av arbetsmarknadens parter framtaget avtal, utan ska hålla sig de de framlagda rättsfakta och den konkreta bevisning som föreligger i målet.

Ja, nu vet ni hur jag har det på jobbet :D Nu ska jag överklaga detta mål till Hovrätten. Hepp!

5 kommentarer:

Spader Madame sa...

Oskäliga får och inkompetenta imbecilla män? För det var väl ingen kvinnlig domare ;-))

Kram, det låter som om du har det roligt på jobbet!

Annie - PD sa...

Hehe, jag förstår precis.
Heja dig säger jag bara :)

Fru Choklad sa...

Spader madam: Jo det var ju det.... en kvinnlig domare alltså... Fast det reder sig nog. Det är ju alltid en fara med att processa även om just det här domslutet verkligen kom som en blixt från klar himmel, men men som tur är så går det att överklaga.
Jo jag har faktiskt rätt kul på jobbet... mycket tack vare min kollega B som ofta får mig att skratta. Tur jag har honom. :)

Annie: Ja det är bara att spotta i nävarna och ta nya friska tag.

Jonna sa...

Låter som om du har ett kul jobb! Har faktiskt varit sugen på den juridiska banan om jag skulle ta och omskola mig, min mamma är nämligen jurist plus att jag har sysslat en hel del med Lagen om offentlig upphandling i mitt arbete :-)

Fru Choklad sa...

Jonna: men då har du ju det i blodet :) Studierna kan vara lite träliga, men det innebär även mycket kul att plugga.