lördag, mars 04, 2006

Citrongräs- och mangopaj

Igår hade vi gäster och jag tänkte att jag skulle laga nått riktigt smarrigt till dessert! Valet föll på Citrongräs- och mangopaj. Receptet var lite krångligt så jag gjorde om det lite. Så här gjorde jag:
Deg:
drygt 2 dl vetemjöl
lite salt
125g SMÖR (inte margarin!)
½ dl koksflingor
lite kallt vatten

Kör alla ingr. i en matberedare så att du får en jämn och fin deg. Tryck ut den i en pajform och ställa kallt en stund typ en 30 min eller nått. Värm ugnen till 200 grader och grädda pajskalet i 25-30 minuter. Låt det gärna få lite färg för den ska inte in i ugnen igen. Sedan ska pajskalet svalna.

Fyllningen:
3-4 citrongrässtjälkar
3,5 dl vispgrädde
4 äggulor
1 dl florsocker
2 gealtinplattor
1 pkt frysta mangobitar eller 1 mogen mango för den som vill stå och kladda med det.

Kör citrongräset i en mixer och blanda med grädden i en kastrull och låt blandningen koka upp. Ta av från värmen och låt det stå och dra under lock i minst 30 minuter. Vispa äggulor och socker. Sila av grädden ner i en ren kastrull och tillsätt äggblandningen under omrörning på svag värme och låt det hela tjockna lite. Ta de 2 uppblötta (lägg i kallt vatten ett par minuter)gelatinplattorna och låt dem lösas upp i blandningen. Låt blandningen svalna och häll det sedan i pajskalet. Sedan är det bara att låta pajen stå kallt i ett par timmar så att gäddmojset stelnar. När blandningen är halvstel strör man över mangobitarna (om du använder fryst mango så ska bitarna tina innan du lägger dem på pajen) och forsätter sedan att kyla pajen tills det är dax att servera!
Det var gottis tottis kan jag tala om!

Inga kommentarer: