tisdag, mars 14, 2006

Ordens betydelse ur barnperspektiv

Ibland gaddar sonen och maken ihop sig och blir buspappa och buspojken. Detta brukar oftast hända när vi är i en klädaffär som jag släpat in dom i (även om det förekommer attacker även på hemmaplan). Jag tror att dom uppfunnit leken i ren desperation för att inte ledas ihjäl medan jag rotar runt bland galgarna. Dom brukar ställa sig si så där 3 -4 meter ifrån mig (uppställningen brukar föranledas av en del fniss från sonens sida så nu för tiden brukar jag veta att en attack är på väg). Sedan säger buspappa något i stil med och lite högt så att jag (och de som råkar stå i närheten) ska höra ordentligt: – Har du sett den där snygga tjejen som står där borta? –Jaaa hon är jättesnygg, svarar buspojken med massor av fniss i rösten. Sedan iakttar de hur jag rödblommig dyker ner djupare med ansiktet mot galgarna och damerna runt omkring börjar kasta förvirrade blickar runt omkring i lokalen.

En gång när attacken inte gick riktigt som maken hade tänkt sig var vi hemma och satt och åt middag. Plötsligt förvandlades maken till buspappan och säger till sonen – Visst har mamma världens snyggaste rumpa!? Sonen inser att här är det bus på gång och skiner upp som en sol och säger – Jaa, den är GIGANTISK! Buspappan säckade ihop fullständigt! Och jag ? Jag började gapskratta!

(Även om det inte låter så menade sonen bara väl. Sett ur hans perspektiv är nämligen gigantiskt ett oerhört positivt laddat ord.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen

Kikar in lite här nu innan jag ska hämta barnen på dagis. Solen skiner och jag har vart ute o gått i två omgångar idag,. så underbart, man får vårkänslor*like*

Hur är det med dig? Hoppas allt är bra,,,

Goa kramar mitha