söndag, juni 24, 2007

Helgen som var

Vi har haft en helt fantastisk helg med vår släkt. Midsommarafton åts det sillunch ute på mina föräldrars altan med stora delar av släkten och vi hann med en omgång femkamp på gräsmattan också innan det började dugga och det blev för kallt. Så middagen fick vi äta inne. Makens föräldrar bodde hos mina och makens syster med man och dotter bodde hos oss. På lördagen kom svärföräldrarna in en sväng till stan för att passa på att umgås ordentligt med Lilla damen och vi tog en liten promenad och gick sedan hem för en fika i värmen. Vi hade inga större förhoppningar för söndagen, men den visade sig bli både varm och solig så Lilla damens dag blev helt underbar på alla sätt.

Vi hade bett makens syster och man att bli gudföräldrar till Lilla damen så tillsammans med dem och sonen och deras dotter som filmade dopet samlades vi en stund innan 14.00 vid kyrkan. Prästen (som en gång i tiden konfirmerade mig) är en av de absolut raraste och godmodiga präster jag någonsin träffat. Hon är så genuin på nått sätt och hon gjorde dopet till en varm och mycket kärleksfull ceremoni. Hon lät också storebror få en roll under dopet genom att låta honom hälla vattnet i dopfunten. Hon välkomnade också alla barn som var med att komma fram under själva döpandet för att de skulle få vara nära och känna del i ceremonin. Vi sjöng "En vänlig grönska" och "Tryggare kan ingen vara" och min sång till Lilla damen spelades också. Sällan har jag känt mig så väl till mods i kyrkan som jag gjorde under Lilla damens dop. Det var snudd på magiskt.
Sedan åkte vi hem till föräldrarnas hus för en bit mat. Tack vare det fina vädret kunde vi sitta ute och njuta av den buffé som jag och min mamma ordnat dagen till ära. Det var så härligt att vara samlade allihop och jag är så otroligt glad att mina barn har en så fantastikt härlig släkt. Det gör varje högtid till en sann fest. Ta bara kusin N som ägnat tid i syslöjden åt att göra bokstäver som bildar hennes namn i form av små vadderade kuddar som prydde hennes dopgåva! Det värmde mig verkligen att han lagt ner det jobbet på att göra något för henne. Lilla damens gudmor har broderat en otroligt fin födelsetavla till henne som är så otroligt söt att vi kommer att sätta upp den i vårt sovrum tills det blir dax för henne att flytta in till storebror. Hon har också fått en massa fina smycken och pengar som vi ska sätta in på hennes konto för framtida behov. Av min käraste vän C (W och J också förstås) har hon fått en älva som sitter på en glaskula så att det ser ut som hon sitter på en såpbubbla. Den är så fin att vi hängt upp den med i sovrummet tills hon "flyttar". Den är helt enkelt för fin för att ha nerpackad tills hon byter rum. Hon har också fått fina träleksaker, en mycket fin nalle och märkessportkläder. (Har man en gudmor som jobbar i sportaffär så har man!)

Jag är fortfarande tagen av all den värme och kärlek som präglade Lilla damens dopdag. Det var verkligen en dag jag kommer att minnas för alltid.

8 kommentarer:

Annie - PD sa...

Åh vad fina ni är :)
Och din sång på Myspace - den var underbar!
Stor kram

Miss Upsey Daisy sa...

Vad kul att få se familjen!

Ni verkar ha haft en toppenhelg också.

kram

Anonym sa...

ÅÅÅÅ, får tårar i ögonen! Helt underbart...

YO STOCKHOLM sa...

Hejsan Svejsan..

Så komiskt. Min kompis Jennie har en dotter som heter Cornelia och hon bor också på söder.

Jag gillade verkligen kartongen med bokstäverna, fyndigt!

Anonym sa...

Vilken underbar dag ni verkar ha haft, så roligt för er!

Jag ska maila dig om lite musik och sådant snart, har bara varit sjukt mycket med krånglande bil och sista fixet på jobbet innan semester. :)

Fru Choklad sa...

Annie: Tack! Roligt att du tycker om den.

Miss UD: Ja fast det ska inte bli någon vana :) Men någon bild då och då kan man ju bjussa på. En toppenhelg var det verkligen.

Maria: Ja jag hade det tufft i kyrkan med att hålla tillbaka tårarna. Det var en otroligt fin ceremoni.

Yo Sthlm: Popis namn :) Ja det var fyndigt! Vi ska ta loss dom och fästa dem på en pinne så kan hon ha dem ovanför sängen när hon "flyttar" till egen säng!

Fredrik: Hela helgen var fantastisk.
Jag väntar med spänning! Det ska bli jättekul att höra!

dddd sa...

Vilken underbart fin bild! Cornelia är ett så fint namn.

Fru Choklad sa...

Miss KYD: Tack! Namnet kommer tydligen från Holland vilket jag inte hade en aning om.