måndag, juni 04, 2007

Jag och mina pajer

Vi hade ju som sagt gäster i helgen och först hade jag tänkt att jag inte skulle bjuda på paj till efterrätt, men så när jag var uppe tidigt på morgonen och gav Lilla Damen mat så fick jag för mig att göra en variant med päron och polkagris och sedan kunde jag inte släppa tanken så jag bjöd på paj igen! (Tur att jag har olika gäster i alla fall så folk inte blir uttråkade! ;) Det blev i alla fall så lyckat att jag tänkte dela med mig av mitt lilla hopkok.

Deg:
3 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten

Blanda samman och låt eventuellt villa kallt 30 min i kylen, tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 200 grader ca 10-15 minuter så att degen får lite färg.

Ta ut och låt svalna något. Lägg konserverade (avrunna) päron i pajskalet och häll sedan över polkasmeten.

Polkasmet:
1 påse polkagrisar som finkrossas i mixer
1 ägg och 2 äggulor
1 dl creme fraiche
1 dl grädde

Grädda i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter, tills smeten stelnat. Knacka till formen så ser du om smeten är för lös och behöver ett par minuter till!

Det är ingen som känner till någon sån där pajtävling som dom verkar ha så många i USA? Tror att jag ska ställa upp i så fall! :)

Btw så hade vi kul på Gröna Lund, men allt köande var ju botten! Fy så trist att behöva köa till ALLT! Kvasten som är årets nyhet var kul, men får minus för allt för lång kö och att åkturen var över så snabbt.

8 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Åh. Vill du bli min mamma? Gröna Lund och paj dessutom. Du kvalar in med glans :-)

Annie - PD sa...

hmm, vilket ovanligt recept. Måste prova :D
Köer är urtrist. Man tappar liksom andan och glädjen när man står och väntar...

dddd sa...

Vilken finfin idé med polkagrisar i pajen. Kan tänka mig att päron och polkagrisar blir supergott!

Anonym sa...

Gud så gott. har aldrig smakat en paj med polkagrisar, Låter hur gott som helst!!!!

Tack för att du lägger ut rexeptet också!

Mary Lady Luck sa...

Åh så smaskigt, paj är definitivt en av mina svaga punkter :)

Fru Choklad sa...

Miss UD: Hi hi hi Jag kan ju bli din pajmamma om inte annat! Barnen verkar rätt nöjda med mig så nått måste jag göra rätt ;)

Annie: Ja det är kanske inte den vanligaste kombinationen, men väldigt gott blev det så testa gärna!

Miss KYD: ja det blev över förväntan. Du har ju ett köksryck nu så passa på och testa!

Maria: Klart jag lägger ut receptet. Annars vore det ju nästan taskigt att prata om godsakerna ju!
Återkom gärna med vad du tyckte om den om du lagar den!

Mary: Åh du är tillbaka!!!! KRAM!
Make it yours darling!

Missy sa...

Mmmm. Låter gott! Tack för tipset :-)

Fru Choklad sa...

Missy: Varsågod! Det kommer säkert fler recept under sommaren.