lördag, juni 30, 2007

Ge mig ett val!!!!

Låt mig säga det på en gång. Jag äter gärna både muffins och bullar och är det svärmor som bjuder är kakor till kaffet det bästa man kan få, men ibland så vill man bara ha nått lätt som känns nyttigt och gör att fikan på stan inte blir ett dåligt samvete som ligger och skvalpar i magen. Idag var en sådan dag.

Den svenska sommaren har kommit på allvar vilket betyder att det regnade hela tiden när vi var ute på stan och gjorde lite ärenden. Efter ett par timmars vankande mellan olika butiker så kände vi att det var dags för den sedvanliga lördagsfikan och eftersom vi råkade vara vid Ringen när fikasuget satte in så bestämde vi oss för att testa det uppfräschade Ringens café. Det var väldigt mycket folk och efter att ha köat en stund hade jag kollat in ett par olika relativt nyttiga alternativ. Väl framme vid kassan blev det så här:
- Vad har ni för fyllning i Wrapsen? frågade jag.
- Vi har bara rostbiff och potatissallad kvar, svarade hon.
- Ok! (Potatissallad = 3 ton majonäs! Det går bort!) Ehhh salladerna då? Vad har ni kvar på den fronten?
- Dom görs där borta. (Tjejen pekar bort mot stället där dom gör pizza och kön där är aplång.)
- Jaha… men har ni inga smörgåsar med grovt bröd då?
- Mmmm jag ska se….. (tjejen försvinner ner bakom glasdisken och börjar kolla in utbudet) …… Nääää du det verkar rätt dåligt med det…… jag har en här med ost och skinka……..
- Ok jag tar den! svarar jag blixtsnabbt eftersom kön med regnvåta och hungriga fikafreaks bakom mig nu börjat blänga ilsket på mig.
- Vad vill du ha att dricka?
- En latte gjord på lättmjölk, kvittrar jag i förhoppning om att kunna få komma bort från den ilsket blängande kön så snabbt som möjligt.
- Ahh vi har inte lättmjölk, säger tjejen med beklagande röst och lägger huvudet lite medlidsamt på sned. (Konstigt nog är inte HON stressad.)
- Har ni mellanmjölk då, säger jag med kvävd röst och svetten sipprande längs ryggraden.
- Nä
- Ok jag tar en capuccino då……
Jag kände hur minst HÄLFTEN av alla som stod i kön bakom mig ville yxmörda mig och allt bara för att jag försökte vara lite nyttig!!!!

5 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Du skulle ha gått igenom laktosfri mjölk.. sojamjölk och sedan ändrat till te!

Nästa gång när du känner dig hotad i en fikakö. Brickorna. Bra skydd.

Ärligt talat så känner jag igen mig när det är bara feta saker och mackorna är gjorda med massor av smör som blir som en klump i munnen.. ISH!

Anonym sa...

Hmmmmm. Har varit med om liknadne... Egentligen är det rätt konstigt att så många ställen hellre håller ett dåligt utbud än att värna om sina kunder. Alltså fikat blir ju varken till någon glädjande start för vare sig dig och de andra i kön.

Kunden rules, liksom. Och att inte kunna få en latte med lättmjölk förstår jag inte.

På Starbucks- min favoritkaffekedja- så är det aldrig någora problem att få sitt kaffe snabbt och billigt precis hur man vill ha det. Och där finns alltid nyttiga ekologiska alternativ också.

Det är alltså kafeägarna som ska känna sig stressade för dålig service och utbud och inte du och de andra tappra i kön!

Fru Choklad sa...

Miss UD: Ska komma ihåg brickorna till nästa gång ;)
Ja ska det vara så svårt att ha några nyttiga grejer också!!! Ähhh jag får väl starta ett café så man får det som man vill ha det :)

Maria: Det låter som att Starbucks is da shit!
Ja att inte kunna få en latte på lättmjölk är verkligen botten.

dddd sa...

Allvar. Jag ska starta ett nyttighets... café! Är du med mig?

Jag vill också kunna välja lite "nyttigare" alternativ ibland. Det handlar inte om att späka sig, det handlar om jag vill kunna äta nyttigt även om jag är ute och fikar. Fram för nyttig cafémat som fortfarande är god!

Anonym sa...

ååh. nästa gång ni är just där så gå till Wallins, precis utanför Ringen, på Ringvägen, efter Friskis typ. de har en helt underbar kakdisk, rena porren! finare än den på Vetekatten och NK. och så har de grovt bröd av alla de slag. ganska dyrt men sååå fint!